Trip North, Jul og Nyttar - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Trip North, Jul og Nyttar - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Trip North, Jul og Nyttar

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Januari 2013 | Noorwegen, Notodden

Ok, hier volgt wederom een lang verhaal. Wees voorbereid. Woensdag 12 december was m'n laatste daggie in Bo, voordat iedereen op huis aan zou gaan en Auli en ik naar Noordkaap. We zijn die avond nog even the Bull inn in geweest voor een beetje pool en een laatste pilsje met z'n allen. Het was super gezellig en dan dringt het toch wel door dat volgend semester vreemd gaat worden zonder al deze geweldige mensen die ik het afgelopen half jaar heb leren kennen. Naar de kroeg gaan was geen bijster goed idee, want Auli en ik moesten de volgende ochtend om 5 uur op het station staan om de trein richting Oslo te halen. Na weinig uurtjes slaap staan we dan ook met kleine oogjes op de trein te wachten, en wachten, en wachten. Maar geen trein. De trein is meer dan een uur te laat, en laat ik nou niet zoveel ruimte hebben ingecalculeerd voor vertraging (treinen rijden hier immers altijd op tijd toch?). Om 2 over 9 arriveren we op Olso Gardemoen, en de check in sluit om 9 uur. We rennen de hal door naar de self check in, maar helaas.. gesloten. Dus moesten we naar de bali, een nummertje trekken. Met de tijd dat we aan de beurt zijn is het inmiddels ver over 9'en en ons vliegtuig vliegt om half 10. De man bij de balie is niet echt vriendelijk, nadat ik hem huilend heb uitgelegd dat hij zojuist m'n droom heeft verpest omdat ik nu niet naar Noordkaap kan, boekt hij onze vliegtickets om.. maar pas voor een dag later. We hebben nog een half uurtje zitten mokken (onze planning is zo strak dat Noordkaap ons nu dus door de neus geboord is), maar vertrekken dan richting Oslo centrum voor een kop koffie. We struinen nog over een kerstmarktje, eten Vietnamees en gaan dan terug om een slaapplek te zoeken op Oslo airport. Dus slapen we in niet al te comfortabele ligstoel. We komen Emma nog tegen uit Whales die ons gezelschap houd tot 4 uur s'ochtends. Wij vliegen om 7 uur, dus zijn ook vroeg op om er voor te zorgen dat we nu wel optijd bij de gate zijn. We vliegen nu via Tromso naar Honningsvag, maar - het zou ook eens meezitten - we kunnen niet landen in Honningsvag, want het waait te hard. Dus landen we zo'n 200 kilometer verder op en krijgen we na een gratis lunch ter compensatie, ook nog een gratis taxi richting Honningsvag. Om half 2 arriveren we dan eindelijk in het pik donkere dorpje. We doen boodschapjes, en trotseren de wind om een kijkje te nemen in het centrum. Het is niet echt veel. En het is echt bizar hoe donker het is. Ik denk dat het die dag rond 11 uur begon te schemeren in Tromso, maar hoe Noordelijker, hoe donkerder. Dus hebben we vandaag maar 2 á 3 uurtjes zonlicht gehad.

Zaterdag gaat dan om 5 uur s'ochtends de boot richting Bodo, eindelijk met de Hurtigruten - iets waar Auli en ik ons op verheugd hebben. Maar ons geluk is nog niet weder gekeerd, want het waait nog steeds erg hard. We staan op de kade te kijken, maar de Hurtigruten kan niet aanmeren. Hij draait wat, heen en weer in het fjord, en gaat dan weer rechtsomkeer richting zee. Zonder ons. Dus. Daar sta je dan met je goeie gedrag. Om half 7 zijn we weer terug bij ons hostel. We besluiten tot het luxe ontbijt en nog een paar uurtjes slaap, morgen proberen we weer om op de Hurtigruten te komen, als het dan wel aan kan meren. Maar dat betekend dus een extra dag in het donkere Honningsvag. We hopen dan nu naar Noordkaap te kunnen, maar nee hoor ... de weg is dicht vanwege het weer. En met maar 2 uur zonlicht per dag is de dag wel heel erg lang. We hangen wat rond in het centrum en doen maar weer een bakkie koffie.

Zondag - poging twee om weg te kunnen komen uit het noorden. En ja hoor, gelukkig - ze meert aan. Maar, door onze strakke planning hebben we nu dus onze overnachting op Lofoten moeten cancellen. We klagen bij de receptie dat we een extra hotelovernachting hebben moeten boeken, plus dat ze ons de overnachting op de prachtige Lofoten eilanden door de neus geboord hebben - dus krijgen we ter compensatie een hut. Dat betekend dat we twee nachten op bedden kunnen slapen in plaats van stoelen, plus we hebben een douche en toilet. Dat is toch aardig. Maar de Hurtigruten is niet het grootte cruiseschip dat we verwacht hadden. Geen rijen met winkels, casino's of zwembaden. Een panorama lounge en restaurant. Daar moeten we het mee doen. Dus spelen we kaart, veel kaart. Het leuke is wel dat de Hurtigruten overal een paar uur aanmeert, zodat je even van de boot af kan. Eerste stop is Hammerfest. We bezoeken de kerk en het polar bear museum en nemen een polse i brod als middag eten.

Om half 12 s'avonds arriveren we te Tromso. Een prachtig gezicht om te zien hoe de kerk en de brug verlicht zijn. We doen een snel rondje centrum en zoeken dan een kroegje op. We eindigen in echt een te gekke setting. Er speelt juist een twee mans band, met een gitaartje en alle locals zitten er omheen aan een tafel. Ze spelen allerlei covers. Heel gezellig, en nog knap ook! Na een uurtje deze viking aangestaard te hebben moeten we toch echt weer aan boord. Heerlijk slapen op de deining van de golven.

Als we wakker worden varen we door Vesteralen, zeg maar de andere kant van de Lofoten eilanden. Echt een prachtig gezicht! Het is niet koud, maar het waait wel hard, dus windjack aan - en genieten van de al het natuurschoon dat voorbij komt. Ik heb wat afgeflitst!

De volgende stop in de middag is Stokmarknes, hart van de Hurtigruten company. Dus gaan we naar het Hurtigruten museum, erg leuk om de historie van de boten te zien, en hoe zo'n hutje er in de jaren 60 uitzag. We nemen weder een polse i brod als lunch en gaan dan weer terug aan boord.

S'middags is er aan boord een cursus file snijden. Nu mogen we niet zelf de zalm snijden, maar alleen toekijken - een beetje saai. Maar we mogen wel proeven! Wat een verschil, zo'n echte zalm die een paar uurtjes terug nog in de zoute zee zwom. Veel beter dan zo'n diepvries zalmpje. We eten hem sushi style met wat zout en sojadip. Jum!

Tegen een uurtje of 3 varen we door een kanaal van Vesteralen naar Lofoten, prachtig - alleen jammer dat het pikke donker is. We meren tegen 5 uur aan in Svolvaer en zoeken een leuk restaurantje om te eten. Dit is zeg maar de hoofdstad van de Lofoten, en dat is aan alles te zien: veel hotels en eettentjes. Het is van origini een visserdorp, dus ontbreken de traditionele vissershuisjes en gedroogde vis aan grote houtrekken ook niet.

Later in de avond meren we nog aan Stamsund, maar dat is niets bijzonders dus blijven we dit half uurtje aan boord. Ik maak nog wel snel wat mooie foto's van Lofoten by night.

Het wordt een korte nacht, want na 44 uur aan boord te zijn geweest op de Hurtigruten gaan we om 2 uur s'nachts aan land te Bodo. Omdat we dus later zijn dan gepland, kunnen we niet couchsurfen helaas, en eindigen we op de grond in de wachtruimte. Maar ik heb nog best comfortabel geslapen.

Bodo is echt de lelijkste stad in Noorwegen, kantoorpanden, hotels en andere lelijke gebouwen vormen de skyline, terwijl daarachter prachtige bergen staan. En we moeten hier toch echt meer dan 12 uur door brengen, omdat we deze dinsdag avond pas de nachttrein nemen richting Trondheim. We doen wat souvenirshopping en nemen maar weer eens een kopje koffie. Op aanraden van de touristinformation lopen we de pier op en dat is het hoogtepunt van onze dag.

Een nachttrein. Dat was ook een bijzonder goed plan. Ik kan niet slapen, zelfs het oogmaskertje en de oordoppen helpen niet. Niet al te fris komen we dan ook om 7 uur s'ochtends aan in Trondheim. Deze nacht kunnen we coucchsurfen bij Lars Erik, die niet al te ver van Trondheim centrum woont. We nemen een bus en staan 8 uur bij hem op de stoep. We krijgen een eigen sleutel en kunnen dan heerlijk douchen. Daar frissen we van op en we vertrekken weer richting centrum om alle touristische trekpleisters te bekijken. Na ontbijt en een goede kop koffie is de eerste stop de Nidaros domkerk. Een prachtig grote kerk, een beetje te pompeus voor alle schattige oude gebouwen er omheen. Aangezien het kerst is, eindigen we met een liturgie in onze hand in de kerkbank. We halen de gemiddelde leeftijd zwaar naar beneden, want er zitten alleen maar gepensioneerde mensen met bontjassen in de kerk. We grinneken hoe we hier nou weer terecht gekomen zijn, maar nu weg lopen is ook geen optie. Dus blijven we zitten, we zijn ook wel weer benieuwd naar een Noorse kerst kerkdienst. Om de een of andere reden doet de luchtmacht en een millitair korps mee aan deze dienst. De vlaggen van de totaal drie korpsen worden binnengehaald door mannen strak in uniform, het ziet er heel indrukwekkend uit, dan volgt de katholieke priester en co. Het was wel grappig hoe je sommige liederen herkent. Er was een prachtige zangeres, die helaas solo maar één nummer deed. Ik kreeg er kippenvel van. Ook was er een koortje, omdat die katholieken natuurlijk nooit alleen kunnen zingen. Na een uurtje is de dienst ook afgelopen en hebben we helaas niets van de preek kunnen verstaan. Tja, daar is ons Noors toch nog niet goed genoeg voor.

Via Baklandet (het oude gedeelte van Trondheim), lopen we door naar Kristiansen Festning, met prachtig uitzicht over de stad. Daarna nemen we een bak koffie in Baklandet en vervolgen we onze route richting Solsiden om opzoek te gaan naar een eettentje. Alleen kunnen we ons die niet meer veroorloven, dus lopen we terug opzoek naar goedkoop tentje en eindigen we in een kroeg waar ze ook wat plates hebben. Prima voedsel, alleen had Auli haar eten wel een kwartier eerder dan ik, dus die was al zowat uitgegeten toen ik kon beginnen :P. De kroeg heeft honderden speciaal biertjes, dus we zitten wel goed daar. Rond een uurtje of 9 zijn we weer terug bij Lars Erik en kijken we samen House onder het genot van chocolade en thee. Morgen hebben we nog een hele dag Trondheim, en hij raad ons aan de metro te nemen naar buiten de stad. We slapen heerlijk in een twee persoons bed en kunnen uitslapen. Lars Erik vertrekt die donderdag gewoon naar z'n werk en wij spreken af de sleutel door de brievenbus te mikken.

We droppen onze backpacks op het treinstation en nemen de metro naar Lian. Een goed plan! We stappen uit boven op een bergje, midden in de sneeuw. Het meer dat er moet zijn is bevroren en niet meer zichtbaar onder een dikke laag wit. We vinden één ski en ik probeer er mee te snowboarden, dat lukt niet echt natuurlijk :P. We hebben wel lol. Het restaurant is helaas gesloten, dus geen kop koffie. We gaan weer terug naar het centrum, bekijken de laatste hotspots zoals het paleis en eten dan bij de italiaan. Om 23 uur vertrekt onze nachttrein naar Oslo. Het eind van onze trip komt in zicht. Maar neit voordat we naar Mormors zijn geweest, een tip van een Noorse studente hier die in Trondheim gewoont heeft. Het moet een echte studenten kroeg zijn, vol hippe mensen. En ja hoor, het is kei gezellig - met nog studenten prijzen ook. "maar" 44 kronen voor een biertje! Dat is toch zo'n 7 euro, scheelt toch bijna 4 euro op het bier hier in Bo.

Uiteraard moest er nog weer iets mis gaan. We dachten dat we de nachttrein van Trondheim naar Oslo al geboekt hadden, maar nu blijkt dat we het traject Bodo - Trondheim geboekt hebben. Laten we daar nu een kaartje voor gekocht hebben in de automaat. Conclusie, dat traject hebben we dubbel betaald. Ok, jammer - dan maar kaartje kopen. Maar volgens de kaart automaat zijn er geen tickets meer beschikbaar naar Oslo, want de trein is vol. Ik heb inderdaad ook weinig zo veel mensen bij elkaar zien staan met snowboards, ski's, hutkoffers - iedereen is klaar om naar huis te gaan voor kerst. Auli ziet het niet meer zitten, hoe komen we nu in Oslo - we hebben verdorie een vliegtuig te halen morgen. Dus stappen we toch maar in de trein. We zijn immers buitenlanders dus houdens ons gewoon van de domme. We hebben toch een reserverings nummer? Tja, dat die voor een ander traject is - weten wij toch niet? En inderdaad, de conducteur kan het reserveringsnummer neit terug vinden in het systeem. Wij natuurlijk doen alsof de wereld verging, we hadden al betaald, moesten onze trein halen etc. etc. Ik denk dat de conducteur medelij met ons had, want hij is de hele reis niet terug gekomen. Dus hoefden we neit bij te betalen. Gelukkig! Maar ik kan wederom niet slapen in die rukstoelen in de trein, dus komen we nogal slaperig aan in Oslo. Onze vliegtuigen gaan rond 5 uur, dus we spenderen maar weer een half dagje in Oslo. Kaarten, koffie, nog een potje kaartjen, een refill koffie. Tegen 3'en checken we beide in en doen nog wat tax free shopping. En dan is het moment van afscheid toch echt daar. Met een brok in m'n keel loop ik alleen naar m'n gate, en als het vliegtuig richting Amsterdam dan daadwerkelijk opstijgt laat ik toch een traantje. Gek idee hoor om al die mensen achter te laten. Wat een geweldig semester!

Op schiphol vlieg ik Nienke in de armen, Hello Goodbye is er niets bij. Het is heel druk bij de gate en we blokken de ingang een beetje, maar dat kan ons neits deren, we hebben elkaar al zo lang niet gezien! We eten een pizzaatje en nemen dan de trein naar Almeloooooooo, waar Moeders en Annemarie me wild zwaaiend opwachten op het station. Heerlijk weer thuis aan de Geerdijk. Je schakelt ook zo weer om. Dieks en Sien komen nog langs en die moeten natuurlijk de foto's zien van m'n trip North, richting '1 ga ik naar m'n bedje. Lekker slapen.

Maar tijd om bij te komen is er niet, want de volgende ochtend, zaterdag 22 december gaan we naar de kerstmarkt in Nordhorn. Super gezellig met de schutjes en Sientje. s'avonds gaan Nienke en ik naar Zwolle om de kroegen daar onveilig te maken - Johannes, Rick en Jannelore doen ook mee en het is nog een lange nacht :). Zondag ochtend ga ik direct door naar Hilde en Marleen in Apeldoorn om gezellig bij te kletsen en die avond heb ik een etentje met friends in Almeloooooo. Jaja, moet natuurlijk wel iedereen spreken in die twee weekies dat ik in NL ben. Maandag staat er gelukkig niets op het programma, beetje hangen. Met kerst gaan we naar tante Jennie en is de hele familie van paps kant daar. Altijd gezellig en de aquavit die ik heb meegenomen uit Noorwegen gaat er wel in na het kersteten. Tweede kerstdag ga ik wandelen met pap en mam maar regenen we uiteraard zeikes nat. Lang leve Nederland. s'avonds eten we gezellig met Nienke. Angelique en ik lopen de winterhike nog van 28 op 29 december, maar dat is neit echt een winterhike want het is plus 10. We hebben wel veel lol en lopen trots de veteranen route uit. Met oud en nieuw gaan we zoals elkaar met friends carbidschieten bij Matthijs en s'avonds zit ik het gewoon uit bij pa en ma. Bas geeft nog een feestje omdattie naar Finland gaat, dus daar schuif ik bij aan. De nieuwjaarsborrel voor de Poppe's is bij ons thuis, dus zit op 1 januarie de huiskamer vol. Gezellig. Donderdag breng ik Bas naar Dusseldorf, die gaat ook voor een half jaar studeren in Helsinki, dus heb ik alvast afscheid genomen van de eerste. De volgende dag is de rest van de famlie aan de beurt, want ik vlieg vrijdag weer terug naar Oslo. Nienke en Annemarie vergezellen me nog richting Schiphol en dan is het weer janken. Getsie, je blijft bezig. Maar, de sneeuw hier is prachtig. Gister avond was de eerste meeting voor internationale studenten, en het is maar een klein clubje. zo'n 25 nieuwe studenten (versus 90 afgelopen jaar). Vandaag ga ik grote schoonmaak houden heir in m'n nieuwe studenten huis in de hoop dat m'n mede bewoners (die er nog niet zijn, lekker rustig hier) m'n voorbeeld volgen. Er gaat iets dood in m'n koelkast en het stinkt enorm! Ik zal de vorige bewoner een bedankje sturen.

Foto's volgens snel! Ik duim voor jullie voor ook een beetje vrieskou ;)

Kleine update: ik heb inmiddels foto's geplaatst van de binnenkant van mn studentenhuisje, morgen bij mooi weer maak ik wat foto's van buiten.
Mijn adres is nu:

Sanne Hekman
Venåsvegen 9 H0103
3800 Bø i Telemark
Norway

Jullie kunnen me bereiken op mn Nederlandse nummer, want m'n Noorse heb ik ergens in Nederland laten liggen. Zucht.

• 06 Januari 2013 - 13:50

Bas & Nadieh :

Potver Sanne hoe je aan die immens grote verhalen komt :P maar wel weer top. Have fun, clean ze, en een hele dikke kus vanuit ongeveer dezelfde breedtegraad als jij ;)

Groetjes,

Bas

• 06 Januari 2013 - 14:15

Sanne Hekman:

Ik zal nog ff foto's uploaden van m'n nieuwe studentenhuis, als je alle foto's wilt zien moet je overigens op "ga naar overzicht" klikken :)

• 06 Januari 2013 - 15:24

Mama:

Hoi Sanne ik hoop dat je nog aan poetsen toe bent gekomen na het maken van het grootte reisverslag!!vandaag nog zo geweldig weer!We horen het vanavond.

• 06 Januari 2013 - 19:37

Sandra:

Wat een verhaal, heel leuk om te lezen :-)

• 07 Januari 2013 - 11:26

Annemarie:

Leuk verhaal hoor weer Sanne.

2 gezellige weken gehad!
    Nu alleen het komende half jaar, met puckie pap en mam!

Dat komt wel goed.

We skypen snel!

liefs en succes en plezier

Annemarie

• 10 Januari 2013 - 19:22

Agnes:

wat een verhaal zeg!! En mooie foto's.
    Ben benieuwd hoe je het nu hebt, weer op school, nieuwe medestudenten en je nieuwe"woning
    of moet ik "hok" zeggen?! Je had al lekker geskied?! Doe voorzichtig-maak geen brokken.
    Hé succes en veel plezier daar!!! Dikke kus Agnes