A lot of snow angles & julebords - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu A lot of snow angles & julebords - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

A lot of snow angles & julebords

Blijf op de hoogte en volg Sanne

10 December 2012 | Noorwegen, Notodden

Zo de laatste daagjes voor kerst gaan in, maar wel een spetterende laatste week achter de rug. Vorige week maandag had ik mijn oral exam Noors. Ik moest een presentatie geven, en dat telt voor 50% mee in je eindcijfer. Samen met Jenni en Auli heb ik gesproken over muziek in Noorwegen en ik denk dat we er wel credits mee gescoord hebben.

Dinsdag kregen we een onderwerp voor ons examen "individual, environs and society". Het onderwerp was - vergelijk het buitenleven in Noorwegen met die in je eigen land. Piece of cookie. We hadden 3 dagen de tijd om een thesis over dit topic te schrijven, en moesten dat donderdag dus weer inleveren. Maar woensdag was het ook Sinterklaas. Voor m'n meest favourietje klasgenootjes Claudia en Mirka heb ik toen hutspot gekookt, met echte nederlandse rookworst. Super! Van Nienke had ik dus ballonnen en slingers gekregen en die hebben de keuken mooi versierd. S'avonds kwamen er nog wat meer leute en hebben we koffie genuttigd met pepernootjes. Had ik toch nog een beetje sinterklaas :D

Vrijdag hadden we een kerstetentje met alle internationale studenten in Bo, in de kantine van de universiteit. Iedereen had z'n best gedaan op zich netjes op te doffen. Het eten bestond wederom uit Pinnekjott (schaap), ribbetjes, speciale kerst gehaktballetjes (wat er nou zo kerstig aan was, geen idee) en aardappelen met rode- en zuurkool. Als toetje luchtige rijst mousse of iets dergelijks. Vreemd. Geef mij maar gewoon dubbel vla.
Daarna kon er gedanst worden. Alle tafels werden aan de kant geschoven en op uitnodiging van het international office was er één of andere bekende Noorse folkdanser. Dus hakschoenen uit en zwieren maar. Het was echt super! Iedereen deed mee, het was heel gezellig. Er was een afterparty in Breisas, want ja ... het eind komt nu wel heel hard dichtbij, dus elke reden om te feesten grijpen we aan. Die nacht besluiten we dat het wel een heel goed idee is om de volgende dag de berg op te gaan, omdat het een zonnige dag beloofd te worden.

Zo gezegd, zo gedaan. Zaterdag vertrekken we later in de middag richting Lifjell, zodat we de zonsondergang aldaar kunnen aanschouwen. En wat een lol hebben we gehad. Alleen de heenweg was al hysterisch met z'n 3'en achter in een VW Caddy. We hadden een prachtig uitzicht en ik denk dat ik wel 300 foto's in 2 uur tijd gemaakt heb ;). Johannes had één of andere isolatiedeken met schutkleur, zodat je op een steen lijkt. Wat en lol hebben we met dat ding gehad. Sneeuwengeltjes mochten natuurlijk ook niet ontbreken. Hoogtepunt was toch wel dat we besloten dat het wel leuk zou zijn om in thermo ondergoed op de foto te gaan. Denk dat we hoogte ziekte hadden, te kort aan zuurstof. Maar de foto's zijn wel hilarisch.
Weer terug naar beneden hebben we het merendeel geslee'd.

Zaterdagavond had ik Julebord met alle vrijwilligers van Kroa. Ik was een beetje sceptisch, want ik zou de enige buitenlander zijn en wat als ze nou de hele avond noors blijven praten... Maar het was super gezellig. We moesten met alle teams op de foto en aten wederom hetzelfde kerstmaal. schaap, varken, aardappels en kool. Daarna kwam er een vette punk/rock band voor ons spelen en konden we de dansvloer op. Ze hadden ook nog een officieel momentje, en ik heb de "onderscheiding" bartender van de herfst 2012 mogen ontvangen. Toch leuk. Er stond nog een lief stukje tekst op hoe goed ik wel niet ben ^^. Ik heb een goed arbeidsmoraal, positive instellen en houding richting klanten en mede bartenders. Een voorbeeld voor anderen. Yeah right!
Toen ik naar huis liep begon het dan toch eindelijk te sneeuwen! Vreugde alom.

Zondag heb ik dan ook samen met Claudia al een gek sneeuw engeltjes gemaakt, en gepoogd een sneeuwman te bouwen - maar helaas is de sneeuw niet plakkerig genoeg. En we hebben sleetje gereden op een plastic zak. Zondag avond hadden we nog een kleine 'grivi' gathering omdat het kan. Mega bra uiteraard.

Nu aftellen. Woensdag verhuizen naar Breisas en een laatste examen Noors en dan donderdag vliegen naar Noordkaap. Ik kan niet wachten!

Snakkes x

  • 10 December 2012 - 19:26

    Bas:

    Noordkaap wordt tof ;) Maak er een mooie reis van zus, en tot snel x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 16715

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: