It's Freezing! - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu It's Freezing! - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

It's Freezing!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 December 2012 | Noorwegen, Notodden

Was het vorige week nog lekker +2 a +6, is het sinds een paar dagen -10 en dat blijft het ook nog wel even overdag. En als we nou sneeuw hadden, maar nee. In alle omringende dorpen ligt sneeuw, maar in Bø - nee hoor. Als ik de verhalen mag geloven hebben jullie vandaag meer sneeuw gehad in Zwolle, dan wij. Ergens gaat er iets mis.

Vorige week maandag was mijn mondeling examen Ecophilosophy. Dat wil zeggen dat we een een groep een presentatie hielden, ik in de groep "Voluntairy Simplicity". Het was een erg interessant onderwerp, en mijn prezi stal natuurlijk de show. Ik heb gesproken over Earthships, huizen die meer dan 50% ondergronds zijn, en gemaakt zijn van gerycled materiaal - merendeel autobanden. We waren gelukkig de derde groep die aan de beurt was, want elke presentatie duurde gemiddeld een uur (!). Ik ben die dag dan ook van 9 tot 5 op school geweest, voor één en het zelfde vak. Redelijk saai aan het eind.

Donderdag stond een uitstap op de planning naar het Skimuseum in Morgedal. Morgedal dé bedevaartsplaats voor skiërs, want Morgedal is de geboorteplaats van de moderne skisport. Sondre Norheim was de man die de bindings van z'n ski's verbeterde, en er een sport van maakte om over de daken van hutjes heen te springen. In 1994 is het olympisch vuur er ontstoken. Een gezellig dagje uit, en nog leerzaam ook. Ik heb ook voor het eerst alle verschillende soorten wax gezien. Blauw is voor gewone sneeuw in Januari, als je met pasen nog op de natte sneeuw wilt skiën ben je paarse wax nodig, etc. etc. Misschien leer ik het ooit nog. We hadden in iedergeval verse sneeuw in Morgedal en dat maakte m'n dag helemaal goed!

Vrijdag speelde er een bekende Noorse rap band in Kroa, maar omdat ik én niet van rap hou én de noorse lyrics toch niet kan verstaan, gingen wij naar een ander feestje. De eerste internationale studenten vertrekken alweer, als ze de examens gehad hebben. Dus zo hadden we vrijdag avond een afscheidsfeestje van Alfredro die retour naar Spanje is.

Mijn eerst julebord had ik afgelopen zaterdag. Had ik m'n camera niet bij me! Echt zonde want het was best het fotograferen waard. Eerst zouden er nog zo'n 8 internationale studenten ging, het kwam er op neer dat ik er alleen met David was van de internationale garde (en David heeft een noorse vriendin). Daar was ik dus, alleen tussen 70 noren. Maar ok, ik heb ook alleen een bruiloft overleefd, dus hoeveel erger kon dit zijn? Voor het eten (daar gaat het julebord in eerste instantie om, traditioneel voedsel) werden we ingedeeld in tafels, zodat niet alle klasgenoten bij elkaar zouden zitten. Gelukkig, dus hadden we wat te kletsen. Ik weet niet precies wat ik gegeten heb, maar er zat ook Pinnekjøtt med kålrotstappe tussen. Dat zijn gezoute ribben van schaap, en dan lang gekookt met een soort koolraap stamppotje. Het was erg lekker. Als toetje kwam de aquavit op tafel, want dat is goed voor de maag, na de maaltijd. Daarna had men verplichte dansjes georganiseerd, zoals een ballon tussen twee personen inhouden wijl dansend, en ballon trappertje wijl dansend. Het was een leuke avond om mee te maken, volgend weekeend heb ik er nog twee!

Vandaag (maandag), had ik mijn mondeling examen Noors. Samen met Auli en Jenni hield ik een presentatie over muziek in Noorwegen. En waar kom je dan op uit, juist: Metal Muziek. Want daar hebben ze genoeg van hier in het hooge noorden. We kunnen dan ook wel stellen dat het een interessante presentatie was. Ik denk dat ik met Kaizers Orchestra nog wel redelijk credits gescoord heb ;). Nu het schriftelijk gedeelte nog.

Ik heb ook weer pakketjes mogen ontvangen. Dieks & Sien, hartelijk dan voor de heerlijke chocolade letter (sorry, hij is al op - ik kon niet wachten) en wat nederlands leesvoer! De hagelslag heeft de reis niet volledig overleefd, maar hagelslag in een gekreukte verpakking is nog steeds heerlijke hagelslag!
Ook van Nienke had ik een lief pakketje met Sinterklaasslingers, balllonnen, spelletjes, nog een chocolade letter en pepernoten en een heus cadeautje. Ik kom 5 december wel door! Mijn dank is groot.

De tijd gaat nu wel heel erg hard en ik kan zowat aftellen. Maar eerst nog Noordkaap, vreemd idee dat ik daar over 10 daagjes al ben :) Eerst nog wat examens.

Ha det!


  • 03 December 2012 - 15:47

    Mama:

    We kijken naar je uit!!!Mooie foto`s nog een stukje theorie dan naar het Noorden. Doei kusjes van ons allen

  • 03 December 2012 - 15:47

    Mama:

    We kijken naar je uit!!!Mooie foto`s nog een stukje theorie dan naar het Noorden. Doei kusjes van ons allen

  • 03 December 2012 - 16:16

    Annemarie:

    Je komt alweer snel thuis! Gezellig

    je bent trouwens wel stuk minder op facebook nu je zo sruk bent met school haha.
    mja zet hem op verder op school ducces ermee!

    We gaan binnenkort maar x eten bij prosecco, grote aanrader.


    liefs annemarie

  • 03 December 2012 - 19:10

    Angelique:

    Kaizers Orchestra Metal? hihi

    Maar ik verheug me er al op wanneer je terug bent! lekker "real life" bijkletsen en die winterhike lopen, whoeptiedoo!

  • 05 December 2012 - 22:29

    Agnes:

    Hé Sanne, het is echt einde schooljaar met al je afscheidsfeestjes.Nog even aan de bak met het schriftelijke en dan............weg,naar de Noord Kaap Heerlijk!!!! Het mondelinge heb je goed gedaan trouwens!!!! Heb je nog wat aan Sinterklaas gedaan? Snne succes nog even op school en dan genieten!!!
    Is het trouwens al bekend of je volgend jaar blijft????????????Doei,doei,dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 16720

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: