Langgren Klassik - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Langgren Klassik - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Langgren Klassik

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 Januari 2013 | Noorwegen, Notodden

Zo, de eerste week zit er al weer op! Gelukkig zat de week vol met lessen, maar wat voor een lessen - skiën. Dus nu zit ik zielig met spierpijn op m'n kamertje, in de hoop dat er uit het niets een masseur voor m'n deur staat. Ik heb het al herhaaldelijk gewenst, maar tot zover geen effect.

Maandag zijn we begonnen met een introductie les outdoors in wintertime. Nou, het ziet er wel leuk uit allemaal - skiën, sneeuwgrotten maken, iglo's als er voldoende sneeuw is, leren hoe je iemand uit een lawine kunt redden, hoe je lawine gevaar kunt herkennen, etc. etc. Nu de kou nog overwinnen. Was het aan het begin van de week lekker fris met een zonnetje, nu vriest het toch behoorlijk overdag. Ik ben woensdag zonder handschoenen naar beneden gefietst - dat was geen bijster goed plan - ik had geen gevoel meer in m'n handen. Plus alleen m'n voorrem werkt, dus over een lag ijs / sneeuw fietsen, bergafwaards, is dan ook best spannend. Des ondanks heelhuids overgekomen.

Terug naar dinsdag - de eerste les langgren classik. Oftewel - langlaufen. Nou heb ik hier altijd een beetje grapjes overgemaakt, wat voor een bejaarden sport dat is. Ik ben er helemaal op terug gekomen. Jeetje wat een energie kost dat. En het is zelfs leuk, ook al ski je in vooraf gemaakte tracks. Maar eerst, waxen. Ik voel me echt een nerd. Ik weet nu al het verschil tussen blauwe, rode en paarse wax. Maar er zijn nog zo'n 20 soorten meer, plus je kunt ook nog een soort lijm gebruiken als het echt te ijzig is - zodat je toch vooruit komt. Je zoekt wax dus uit op de omstandigheden van de sneeuw. Met name sneeuwtemperatuur speelt een grote rol (of je dus bij 0 graden of -20 gaat skiën) en of er verse sneeuw ligt, of dat het helemaal ijzig is. Harstikke interessant. Dus stond ik de hele week netjes m'n ski's te waxen als een echte pro :P.

Achter de school is een track van zo'n 4 kilometer, dat is een mooi oefenrondje met heuveltjes en bochtjes. Maar we moesten ook buiten de tracks leren skiën, zodat je meer feeling krijgt. Dus moesten we ook vallen, anders blijf je binnen je comfortzone en leer je niets - aldus Tone mijn lerares. Dus moesten we in koppels elkaar vasthouden en dan allebei op één been skién, of gehurkt skiën... het zag er niet uit, maar wel effectief. Ook hebben we een soort tikkertje met de bal gespeeld met één ski aan. Levensgevaarlijk. Ik dacht dat ik na downhill skiën wel een beetje gevoel zou hebben voor langgren, maar nee. Het is echt zo anders. Het is zo bizar dat je hak los komt van de ski, het is ene totaal andere beweging. ook gebruik je je stokken veel meer om kracht bij te zetten. En aangezien ik mijn armen alleen maar gebruik ter ondersteuning op m'n bureau zodat ik achter m'n laptop kan typen - kan ik die nu behoorlijk voelen.

Dus dinsdag, donderdag en vrijdag stond er skién op het programma. Vrijdag avond had ik de eerste bijeenkomst van Kroa. En eindelijk merkte ik progressie. Kon ik de eerste vergadering in het Noors in augustus niet verstaand, nu kreeg ik bijna alles mee! Maar, keerzijde - als mensen in een groep door elkaar gaan praten, en vooral grapjes gaan maken dan is het echt lastig te volgen. Maar dat komt nog ;). Uiteraard moest er ook weer aan teambinding gedaan worden. Dus heb ik stoelendans en een quiz gespeelt en moesten anderen geblinddoekt raar voedsel proeven. Het was heel gezellig.

Zaterdag zijn we met een paar internationale studenten gaan skiën. Beetje oefening baart kunst dachten we zo ;). Het was heel gezellig en we hebben het rondje allemaal afgemaakt achter de school. Ik heb inmiddels m'n eigen fjellski's aangeschaft voor backcountry skiën. Dat is ook dat je hak los komt van de ski, maar de ski's zijn breder dan langlauf ski"s, maar smaller dan downhill ski's. Maandag krijgen we daar les in, zeer benieuwd of ik dat ga overleven. Ik heb vertrouwen.

Zaterdag avond hebben we geriskt. En mam, ik heb nu aan jouw strategie vastgehouden: australië behouden en verdedigen. Dus stond ik daar met 14 legertjes, niemand die er langs kon. Het veroveren van Noord Amerika ging iets minder goed. Een gezellig avond. Daarna zijn we naar Kroa gegaan, met het meest achterlijke thema ooit: verkeerslicht feestje. Als je vrijgezel bent draag je iets groens, als je het niet zeker weet of ergens in het midden bevind draag je geel, en als je bezet bent draag je rood. Er waren veel mensen in het zwart. Bijzonder. Stond ik daar in m'n groene panty.

Vandaag heb ik nog niet veel bijzonders gedaan, ik kijk vanvond uit naar Penoza, dankzij m'n twee weekies thuis ben ik daar nu aan verslaafd. Oja, de mol heb ik natuurlijk ook gevolgd op donderdag avond. Dat wil ik neit missen uiteraard.

Ha det bra!

  • 13 Januari 2013 - 15:51

    Bas & Nadieh :

    Heey zus, dat skiën is echt wel tof, dat ga ik dit jaar hiero nog wel missen. En je moet me ook maar is een keer uit gaan leggen hoe je kan zien dat er lawinegevaar is dan, was nog wel makkelijk geweest voor onze prins Friso. Have fun daar en wanneer ga je op je eerste echt skietocht? laat het weten. Ha det bra. Bas x

  • 13 Januari 2013 - 23:02

    Judith:

    Leuk verhaal! Dat skieen klinkt echt grappig! Misschien kun je ons een keer les geven op de lemele berg met 1 skie :)

    Have Fun!

    xx

  • 15 Januari 2013 - 11:05

    Annemarie:

    Hopen dat je heir van wat sterker word in de boven arm san.
    Mischien dat je me nu wel omdruk met armpje drukken.

    foto's zien er erg leuk uit

    Veel pelzier nog en succes

    xxx

  • 16 Januari 2013 - 17:09

    Moeders:

    Leuk San dat je mijn advies t.a.v risk te harte neemt en ik ben benieuwd naar de vorderingen van skieen .wie weet kun je ons nog wat leren!! Lieve groetjes Annet

  • 16 Januari 2013 - 18:22

    Agnes:

    Zo te horen zit je wel weer op je stekkie. Wél pittig het skieen volgens mij, bergje af wil wel maar
    langlaufen.....heb je conditie/kracht voor nodig.Succes ermee Sanne en veel plezier.
    Penoza volg ik ook- best wel eng soms. En voor het eerst wie is de mol?
    Hey Sanne succes en veel plezier, pas op dat je niets breekt...
    He det bra lieve groet Agnes xx

  • 16 Januari 2013 - 19:49

    H, Hekman:

    Hoi Sanne we hebben je verslag gelezen, je hebt het wel tof he. Wat mooi dat je alle vormen van skieen onder de knie probeert te krijgen al gaat het dan met vallen en opstaan , veel succes er mee. En wie er ook succes heeft gehad, dat weet je natuurlijkal. Wat een prestatie voor je kleine zus, in een keer er door.Bij ons gaat het verder goed, met tante Aaltje gaat het langzaam wat minder ze blijft steeds meer op bed en het eten wordt ook minder, ze is ook oud. Het is hier ook een beetje winter, vannacht wil het 10 graden vriezen, er wordt hier en daar al geschaatst en er ligt ook een mooi laagje sneeuw, nou Sanne veel plezier en vermaak je.

    Dikke kus van tante Sien en ome Dieksie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 16707

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: