Winter is comming - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Winter is comming - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Winter is comming

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 September 2012 | Noorwegen, Notodden

Zo, weder één berichtje uit Noorwegen. Het wekelijks updaten lukt me toe nu toe nog aardig. Afgelopen zaterdag had ik dus een bijeenkomst in Kroa, die leuker bleek dan ik dacht. Eerst kwamen we samen met alle bartenders, dat was wel gezellig en de meeting was in het Noors (attent). Daarna verzamelden alle verschillende groepen (techniek, uitsmijters, crew, etc.) in de grote zaal voor een soort algemeen verhaal. In het Noors, ik heb drie kwartier uit m’n neus zitten eten. Daarna werden we opgedeeld in groepjes van 8 personen hebben we spelletjes gedaan. Dat was gezellig, er was een muziekquiz, improvisatie theater, algemene vragen en ik mocht door het gebouw rennen opzoek naar voorwerpen.

Zondag was The Day, we gingen een Lord of the Rings marathon doen. Om 12 uur s’middags zijn we begonnen en een pizza, zak chips, cola fles later waren we om 23.00 uur klaar met het kijken van alle extended editions. Jan, Scott en ik zijn nu officieel LOTR losers.

Maandag begon het gewone leven weer: les. Om kwart over acht s’ochtends begon Outdoor Life. We moesten de tenten opruimen die we de week daarvoor gebruikt hadden met de kano trip. Plus we kregen de eerste hand out’s voor de Lifjell trip. Daarna hadden we ecophilosophy. We hebben de film “an inconvinient truth” gekeken van Al Core. Een film over global warming, en volgens onze leraar nemen we er allemaal deel aan: You don’t go into nature, you ARE nature! . Interessante man, met een grote passie, volgens hem gaan we het nog moeilijk krijgen met het begrip “natuur”. Hij heeft er beduidend een andere kijk op dan ik. S’avonds hebben we Den Gode Nabo onveilig gemaakt op wijnavond – “ouderwets” gezellig met Jenni en Auli.

Dinsdag waren pap en mam 25 jaar getrouwd, dat was wel even jammer dat ik daar niet bij aanwezig kon zijn! Uiteraard heb ik ze wel even gebeld en een bloemetje laten bezorgen, het etentje haal ik later wel in. Ook Mikal was jarig, een noorse huisgenoot, één van de meisjes uit Litouwen had belooft een cake te bakken, dus ik heb wel een soort van gebakje gehad. Natuurlijk ben ik dinsdag ook naar school geweest, voor het vak Noors. Verder hadden nog een bijeenkomst voor internationale studenten om kennis te maken met noors eten (oeh, spannend - not). Dus aten we crackers met kaas en paprica, brood met zalm en sandwich met garnalenspread. We deden nog een quiz, en ons team “Koselig” (gezellig) had gewonnen, die zak chocola was dus voor ons.

Woensdag moesten we om half 9 s’ ochtends verzamelen op de parkeerplaats van Breisås (berg aan de rand van Bø). Samen met leraar Simon zouden we werken aan onze kennis van kompas en hoogte kaarten. Dus gingen we ‘offroad’ en liepen we op kompas richting naar een meer. Het was erg gaaf. We hebben geleerd hoe we plaats kunnen bepalen met behulp van bergen, en dat dan vertalen naar je locatie op de map. En vice versa.

Donderdag moesten we voor Outdoorlife ons plan voor Lifjell inleveren. Dit houd in dat we een route uitgestippeld moesten hebben op de kaart, plus deze volledig uitgeschreven in tekst. Daarin moet staan hoe lang je denkt te doen over een bepaalde afstand en hoogte stijging. Ook leren we hoe we een soort nood plan schrijven, dus zoeken we naar hyttes in de omgeving, weggetjes waar auto’s kunnen komen en hoever die van ons pad af zijn – indien iemand z’n been breekt o.i.d. We krijgen feedback van Heddar, een jong meisje (ik denk dat ze niet zo veel ouders is dan ik – doet master in outdoor), die ons gaat begeleiden volgende week. Om 16.00 uur speelt er een band in de kelder van de school, verschrikkelijk slechte zanger – maar wel gezellig.

Vrijdag gaan we naar een markt in Seljord -- >Dyrsku’n. Het is het hele weekend, en naast alle nieuwe traktors, maai en houtbewerkmachines, sneeuwscooters en sauna’s is er ook een mooiste koe wedstrijd, kun je overal eland vlees kopen en staat op elke hoek een wollensokkenkraam. Kortom, super. Ik heb een nieuw setje wollen thermo ondergoed gescoord en ook direct maar zelfde soort sokken ingeslagen. Ik overleef de winter wel!

Zaterdag ga ik met de meiden uit Finland naar Skien, om te shoppen. Niets geen cultuur, ja ik weet dat Henrik Ibsen er geleefd heeft – maar wij waren toe aan nieuwe schoenen, en truien, en een broek. Dus ondanks dat het 19 graden was, zijn we de hele middag binnen geweest in een winkelcentrum, onze koffie hebben we wel in de nazomerse zon op het terras opgedronken.

Zaterdag avond moest ik weer werken in Kroa. Er was een dance avond, onder de noemer ‘bass’ avond. Dus die stond extra hard. Het duurde lang voor de eerste bezoekers binnen druppelden. Mijn begintijd was 20.45, en pas na 23.00 uur kwamen de eersten! Maar uiteindelijk liep het toch nog vol. Om 24.00 was Viktoria jarig, dus was er een grote delegatie uit Grivi om te feesten. Ze hadden me allemaal van te voren gesmeekt toch bier te schenken, ook al waren ze al wat teut – om maar niet te zeggen dronken. Om 02.00 sluit de bar en om half drie wordt iedereen de kroeg uitgeveegd, dan kan het schoonmaak werk beginnen en vullen we de voorraad weer aan. Meestal zijn we dan tegen half 4 klaar en is er een gratis pizza met een biertje. Omdat Viktoria jarig is, zitten er bij thuiskomst (om 4 uur) nog steeds mensen in de gezamenlijke woonkamer voor “naspiel”. Daar heb ik nog even gezellig bij gezeten, maar ik was veel te nuchter voor dat feestje. Om 5 uur lag ik dan toch eindelijk in m’n warme bedje.

Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen. Ik heb ontbeten met crackers met elandvlees, dat ik op de markt in Seljord gekocht heb. Ik kon vandaag mijn telefoon ophalen bij het treinstation (ik had per ongeluk mijn telefoon in de bus laten liggen, terug van Skien. Dus werd Auli gebeld door de buschauffeur van Telemarkekspressen, met de mededeling dat ik mijn telefoon op kon halen. De beste buschauffeur ever!). Nu ben ik druk bezig met pakken, het weer is een beetje twijfel achtig. Er wordt niet heel veel regen voorspeld voor volgende week – maar ik heb boven op de berg niet echt de mogelijkheid om eventueel kleren te drogen. Dus ik moet eens goed bekijken wat ik mee neem. We zitten boven de “boomlijn”, zo hoog dus dat er geen begroeiing is – dus ook geen kampvuur!
Volgende week horen jullie of ik het overleefd hebt!

Ha det bra.

p.s. oja – waarom winter is comming. 3 redenen:
1. De eerste sneeuw is gevallen boven in Noorwegen
2. De nachten worden steeds kouder, en komen steeds dichter bij de nul (nu gemiddeld 3 tot 6 graden).
3. Ik ben verslaafd aan “Game of Thrones”, en ben inmiddels op de helft van seizoen 1.

  • 16 September 2012 - 17:29

    Tomas:

    Klinkt goed! Leerzaam, gezellig! Noorse taal lijkt me errug moeilijk, zo onbekend allemaal:). Knap!

  • 16 September 2012 - 18:34

    Janneke:

    De zondag is de dag om berichtjes te typen, maar ook te lezen! klinkt gaaf en actief allemaal! Succes met de taal en neem een warme muts mee op de bergen. :) Enjoy!

  • 16 September 2012 - 19:01

    Angelique:

    Ehj Topper :)

    Gelukkig heb ik je al gesproken en, hoe luxe, zelfs even gezien! erg tof :) Toch leuk om de verhalen op de Sanne manier te lezen :) Volgende week gaat helemaal goed komen! jij kan dat uberscout ten top!

    Dikke kus!

  • 16 September 2012 - 19:01

    Angelique:

    Ehj Topper :)

    Gelukkig heb ik je al gesproken en, hoe luxe, zelfs even gezien! erg tof :) Toch leuk om de verhalen op de Sanne manier te lezen :) Volgende week gaat helemaal goed komen! jij kan dat uberscout ten top!

    Dikke kus!

  • 16 September 2012 - 20:21

    Bas:

    hey zus,

    Leuk verhaal :) Thank god heb je je telefoon terug. In ieder geval veel succes met GOT. Wordt steeds leuker :) Have fun x

  • 16 September 2012 - 23:49

    Hilde:

    Klinkt nog steeds allemaal super gaaf! We hebben zo te lezen een behoorlijke bijpraat sessie nodig als je er weer bent ;) Good luck komende week!

  • 18 September 2012 - 15:13

    Jannie:

    Leuk Sanne hoop dat je dooi blijft , maar zo te horen bereid je er goed op voor .
    Groetjes
    Jannie

  • 18 September 2012 - 19:44

    Agnes:

    Volgens mij wordt het steeds leuker allemaal en moeilijker...... Gaaf om te lezen.
    Genieten doe je gelukkig! Succes deze week in de bergen......bbrr koud....
    En doe het voorzichtig aan. lieve groeten

Tags: lifjell, hike, winter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 16680

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: