Kipsatékroket, Art & Vikings - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Kipsatékroket, Art & Vikings - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Kipsatékroket, Art & Vikings

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 April 2013 | Noorwegen, Notodden

Maandagavond, 15 april heb ik gezellig pasta gekookt voor Amber uit USA en daarna heb ik Game of Thrones gekeken met Noorse Stian en Elisabeth. Die laatste heeft een mega beeldscherm, dus dat kijkt beter dan mijn laptop. Weer een super aflevering! Daarna zou ik door naar den Gode Nabo (kroeg, wijnavond - jullie kennen dat nu wel..), maar ik was contact met Richelle (Canada) en Maira (Latvia) verloren. Ik nam aan dat ze dus al naar beneden gelopen waren, maar eenmaal aangekomen in de kroeg bleken ze daar toch echt niet te zijn. Toen heb ik me de halve avond maar vermaakt met Noren die ik ken van Kroa, en heb de andere Nederlandse studenten (Friso&Bart) aan ze voorgesteld.

Dinsdag was de laatste keer skiën. Samen met leraar Simon gingen we op pad naar Lifjell. Het was een mistige dag, en de sneeuw was flut. Maar omdat we maar met een klein clubje waren was het reuze gezellig. Katka's ski brak al na 15 minuten, volgens onze leraar probeerde nu zelfs onze ski's ons te vertellen dat het einde van het skiseizoen in beeld is. We hebben een leuke route gedaan en zijn daarna de korte piste nog een paar keer op en neer geweest. Na een kop thee was het tijd om terug te gaan naar school voor nog een les Noors.

Woensdag ben ik aan het kokerellen geslagen. Na tig updates gelezen te hebben over hoe Nederlandse vriendjes op het terras zaten met bier en bitterballen, besloot ik dat het tijd werd mijn eigen ballen te maken - aangezien deze niet in de Noorse supermarkt te verkrijgen zijn. Dus heb ik een ragout in elkaar geflanst. Wel van van kip, vandaar kipsaté bal - want rundvlees was me te prijzig. Je mag me prive contacten voor het recept, haha. Maar ik heb ze nog niet gefituurd, dus ik kan nog geen uitspraak doen over de smaak. Maar het was leuk om te doen, het houdt je van de straat. Uiteraard was er ook weer coffeehour op school, dat kunnen we niet missen: gratis koffie met koekjes.

Donderdag was de laaste les Noors en werden we voorbereid op ons examen. Morgen (dinsdag) is mijn mondelinge examen en dan 3 mei moet ik op voor het schriftelijke gedeelte. Ik sta er nog niet om te springen. Toch best pittig dit tweede semester Noors.

Vrijdag was de opening van kunstatelier borghild Rudjord Unneland, met haar verzamling Andre Dager. We kwamen binnen met een clubje internationale studenten en voelden ons toch enigszinds under dressed. Maar met gratis prosecco, mocht dat de pret niet drukken. Ingelijste thee doeken, foto's van verfromfraaide snotterdoeken en bezems met mensenhaar. Jaja. Toch was het erg gezellig en heb ik gezellig geklets met Noorse Cultuur studenten, waarvan er veel in Kroa werken. Mijn internationale vriendjes hadden me dan na 10 minuten ook al in de steek gelaten in de gallerie, maar ik heb me prima vermaakt. Hierna hebben we gezamenlijk gegeten met een group USA people in studentenhuis Gullbring. We zouden hierna naar het Viking Tokten Fest in Pizzafjoset, maar het was één van die avonden waar de pre party gezelliger is dan eht daadwerkelijke feest, dus aan het eind wou niemand meer mee de kroeg in. Maar ik had mijn zinnen gezet op de feestje, dus toen ik om half 12 al terug was in Breisås, besloot ik toch maar weer terug te gaan naar beneden. Dan maar alleen! Ik kwam mede dutchies Friso en Bart tegen en een hoop dronken noren met vikinghelmen en hoorns. Nabijgelegen cafe Bull Inn bleek gezelliger alweer ik oude Grivi vriendjes tegenkwam, dus het is nog lang gezellig gebleven. Julian en Cato nodigen me uit voor een honkbal op zaterdag, dus ik moet mijn wekker zetten.

Zo gezegd, zo gedaan, fietsen we Zaterdag om 12 uur naar beneden richting school. Maar helaas zijn er een aantal noren die nog in hun bed liggen te ronken, dus zijn we maar met 5 man totaal. Er wordt wat getennist, met de honkbalbat geslagen maar vooral genieten we van de zon. We halen nog een ijsje en dan is mijn zomer gevoel compleet.
S' avonds moet ik werken bij Kroa, band Philco Phiction speelt en dat is eigenlijk best een heel aardige band. Dus met Elektro Pop op de achtergrond kwamen wij de avond wel door. Het is niet super druk en iedereen is optijd weg, dus kan ik me in Breisås nog even bij een gezellig avondje voegen.

Zondag is het tijd voor Vårrusk, de grote lenteschoonmaak. Maar dan in Bø. Dus verzamelen we voor eht gemeentehuis met alle vrijwilligers, voornamelijk gezinnen, ouderen. De organisator is dan ook mega blij dat een 6tal internationale studenten zich bij dit evenement heeft aangesloten. We krijgen plasticzakken en handschoenen uitgedeelt, en als ik mijn veiligheidsvestje aanheb kunnen we vertrekken. Afval verzamelen. Het is super weer en we zijn een goeie drie uur bezig geweest, dit gaf best voldoening moet ik zeggen. Tegen een uurtje of half 5 was er pizza voor alle vrijwilligers en kwam een journalist ons interviewen. Dus komen Maria (Slovakia) en ik met onze kop in de krant. Ik heb zelfs een beetje verbrand! S' avonds staat de film Kon Tiki op het programma (Die ik iedereen aan kan raden), over de Noorse avonturier Thor Heyerdahl.

  • 22 April 2013 - 18:20

    Bas & Nadieh :

    Nog ff genieten zo aan het eind van het hele avontuur :) d enjoy zus .

  • 25 April 2013 - 08:45

    Annemarie:

    Leuk verhaal. Weer sanne + fotos

    Nog dikke maand dan ben je weer thuis
    En Ik ga je ophalen !!!!!!!!!!!heb vrij durven tecvragen, terwijl het rooster al bekend was.

    Dus berreid je vast voor

    Xx geniet ernog ff van

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 3480
Totaal aantal bezoekers 16668

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: