Påskeferien and Spring is comming! - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Påskeferien and Spring is comming! - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Påskeferien and Spring is comming!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 April 2013 | Noorwegen, Notodden

Ok, hierbij weer een nieuwe post van mijn niet zo wekelijkse update. Waarvoor, wederom excuses. Het begon allemaal in de paasvakantie, die duurt hier een week. Een week! Een excuus voor noren om er massaal op uit te trekken naar hun hutje in de bergen, en de latten onder te binden. Het was prachtig weer - dus die Noren konden hun geluk niet op. De Kvikklunsj (soort kitkat, die hier massaal als energie snack gegeten wordt) en sinaasappels ingepakt, de dag was compleet voor een ski trip. Maar skiën stond voor mij niet op het programma: ik had een portfolio af te maken. Dus heb ik liters koffie gedronken en heerlijk binnen gezeten terwijl het zonnetje scheen.

Woensdag 27 maart heb ik de bus gepakt richting Larvik. En het was toch stiekem wel een fijn gevoel om Bø weer eens te verlaten. Het was welgeteld 2 graden warmer aan de kust, en met een heerlijk zonnetje was het een prima temperatuur om met jas aan op het terras te zitten. Dat hebben we dan ook veelal gedaan. T'is wel m'n vakantie he! We zijn nog een avond naar het prachtige kustplaatsje Stavern geweest (om te drinken, dus van Stavern by night heb ik weinig gezien...). Na een week zo ongeveer elke dag buiten de deur geluncht te hebben, weer fatsoenlijk televisie gekeken te hebben, genoten te hebben van een man die elke avond voor me kookt en heel Larvik gezien te hebben, was het zondag weer tijd om de bus terug te nemen naar Bø.

Ik kreeg het aanbod om de week daarop om van 4 tot 7 april met een aantal noren van studenthuis Grivi op Hyttetur te gaan. Daar had ik wel oren na natuurlijk! Nu had ik alleen een verplichte les op vrijdag, dus ik moest even vragen of het OK was dat ik niet aanwezig was. Dus ik verklaar dat ik op trip ga met Noren (dat is goed voor mijn taal ontwikkeling) en ik ga 4 dagen Haukeli op, dus dat ik dat graag verkies boven 1 dag Lifjell. Waarop mijn lerares Tone antwoord: Sanne, sometimes you gotta choose life. Dus jawel, geen probleem. Lang leven Noorwegen.

Donderdag wordt ik opgepikt door Sondre en Tord, ski's in de skibox, backpack achterin, Hellbillies door de speakers. Wij zijn er klaar voor, op naar Haukeli Skytja! We treffen Julian en Katrine bij de supermarkt en slaan voedsel in voor de komende dagen. Bij de cabin van de familie Lindgren (ouders Sondre) ligt nog meer dan een meter sneeuw, en het achteruit inparkeren bergopwaarts vergt dan ook enige skills (blij dat ik niet rij..). De cabin voldoet aan al mijn noorse verwachting: Er hangt een Swix klok die a.d.h.v. temperatuur het type wax voor de dag bepaalt, er is wel televisie maar geen stromend water, in het schuurtje staan tig verschillende soorten ski's en een snowboard, er is wel stroom maar douchen moet met een vaccuumpomp systeem dat je zelf moet pompen.
We trekken er donderdag op uit voor een kort rondje om de omgeving bij de cabin te ontdekken. We gaan langs het meer Bordalsvatn en zien de dam die daar ook ligt. We eten een zelfgemaakte pizza die voor 50% uit gehakt bestaat en spelen daarna Fantasi, een uitbeeldspel. Erg lachen.

Vrijdag rijden we naar Haukelifjell Skisenter en nemen een enkeltje omhoog in de skilift. Met m'n kont dan toch eindelijk in een skilift en met zicht op alle prachtige pistes, kriebelt het toch wel heel erg om alpine ski's te huren! Maar we gaan voor een mooie bergtocht op fjell en langrenn ski's. Het weer is topper dan top, blauwe lucht, in de zon is het bijna 10 graden en de sneeuw is super. We gaan eerst een stuk offtrack, wat leidt tot hilarische valpartijen. Ik val minder, ben ondertussen best tevree met m'n ski techniek, maar als ik val.. maak ik er ook een show van. Meestal ziet het eruit alsof ik voorover gelanceerd wordt, dan maak ik een mooie sliding op m'n gezicht om het af te maken. Maar de sneeuw is nu wat kristallig bovenop dus dat schuurt lekker, m'n wangen gloeien ervan! Nadat ik alle sneeuw uit m'n jack gevist heb (dat is ook zo'n nadeel van voorover vallen...) besluiten we de langgrentrack op te zoeken en skien we een paar uurtjes verder. We zoeken een heerlijke spot in de zon, maken een kampvuurtje, maken een soeppie op een brander en genieten van het uitzicht. Tord en Julian willen nog graag naar een peak, dus dat hebben we ze maar laten doen, terwijl wij heerlijk in het zonnetje bij het kampvuur hebben zitten wachten. We zijn pas na 6'en weer terug. Dus het downhill skigebied is al dicht. We zijn dan ook een van de weinigen die nog naar beneden gaan. Een rode piste op langlaufski's kan ik overigens niet aanraden. Raar hoor met zulke lange en smalle latten. Maar ik ben zonder vallen beneden gekomen! S'avonds spelen we ingeniørsspillet, zeg maar een triviant met alleen maar natuur en scheikundige, technische en millieu vragen. Pittig!

Zaterdag blijven we in de buurt van de cabin, de mannen hebben een heuveltje gezien die stijl genoeg is om jumps op te bouwen. Dus, schep mee en graven maar. Sondre bouwt een jumpt boven op de heuvel zodat hij ver kan springen, en Tord graaft een jump uit een heuvel onder aan heuvel zodat hij de hoogte in kan springen. Julian maakt zich ondertusen druk met een kampvuurtje en Katrine en ik graven een bank uit in de sneeuw. Het weer is wederom super, geen probleem om dus buiten te zitten. Sondre presteerd het om 13 meter ver te springen, en Tord maakt een backflip. Dat ziet er toch best gaaf uit! Aan het eind graven we nog wat hobbels en bobbels, zodat Julian, Katrine en ik ook nog wat te 'springen' hebben. Maar dan gaat het sneeuwen, en aangezien onze pilsjes op zijn is het tijd om terug te gaan naar de cabin. We beginnen direct aan een Coffee Baileys, en nog een Irish Coffee om weer warm te worden. We spelen 1 tegen 100, en ik ben de quizmaster aangezien veel vragen over Noorwegen gaan die ik niet kan beantwoorden. En ach, vragen oplezen in het Noors was voor mij uitdaging genoeg.

Zondag ruimen we de cabin op en rijden we naar de Haukeli Fjellstua, daar waar ik ook met m'n klas geweest ben. Het is super druk: huski honden ritjes, kitesurfers, vliegeraars, families met ijsjes, iedereen is uit op ski's. Het ziet er echt heel leuk uit. Ik neem ook een ijsje en dan rijden we weer terug naar Bø, een super trip!

Afgelopen week (maandagavond) hebben Johannes en ik het bier ingebotteld dat we een week daarvoor op vat hebben gezet. Ik moet zeggen dat ik het nogal een heel sensatie vond, ik werd er hyperactief van. Eerst alle flesjes schoonkoken, labels eraf, zelf logootje op de dop tekenen, bier erin.. En nu weer een week wachten. Afwachten of het smaakt. De rest van de week was relatief saai. Ik heb het vak Outdoorlife afgesloten op maandag, en cultuurvak The individuals.. heb ik op vrijdag afgesloten. Dat houdt in dat ik alleen nog maar Noorse les volg. Ik heb veel gewerkt in kroa achter de bar, dat is leuk, maar betekend ook laat in bed. Woensdag was er Åpen scene, iedereen mag dan z'n ding doen. Dat is altijd een gezellige avond, er staan banken en tafels op de dansvloer dus het ziet er knus uit. Donderdag avond hebben we frietjes gefrituurd (daar was ik ook behoorlijk hyper over) en vrijdag heb ik wederom gewerkt. Er was een caberetier uit Canada, die ik wel overwegend grappig vond. Dat was echt een leuke dag om te bartenderen, iedereen komt een beetje een praatje maken en we deelden wafels uit.

Zaterdag middag gaan we met de internationale studenten op pad voor een korte trip het Breisås bos in, opzoek naar een leuke BBQ plek. Het is echt leuk om te zien want bijna iedereen is mee. Ook is iedereen wel willend om hout te zoeken, stokken te rapen voor het grillen van de lekkernijen en het klaarmaken van alle zitplaatsen. Een aantal mensen zijn niet echt outdoor'ish en het is hilarisch om ze zo druk bezig te zien. De sfeer is echt heel goed, ontspannen en gezellig. Ik blijf tot een uurtje of 8, want dan moet ik door naar Kroa. Die avond organiseert Fraktal een dansavond met DJ Too Tall (dat is Stian, de langste noor die ik gezien heb met 1.96 m. hoog). Maar het is een lange lange avond... Het duurt tot na 12'en voor de eerste bezoekers komen, en totaal komen er maar 9 mensen! Eveneel mensen aan het werk dan dat er op de dansvloer staan... saai! De meeste vertrekken voor 1 uur, maar er blijft een trieste ziel zitten tot 2 uur! In z'n eentje! Ik begrijp er niets van. Ik vraag secrurity waarom ze de beste man niet vriendelijk verzoeken om weg te gaan, maar dat kunnen ze niet maken zeggen ze, omdat het een betalende klant is. Whatever. Ik werk samen met Katrine en we vervelen ons de pleuris, als de einzelganger dan eindelijk z'n biertje op heeft zijn we dan ook heel blij dat we de bar kunnen sluiten.

Zo, dat was weer mijn onzinnige bestaan als student ^^. Eens zien wat deze week brengt. Er staat nog een laatste skitrip op het programma (volgens mij zijn we zowat lijm nodig, willen we nog op de sneeuw blijven plakken..). Ik probreer zondag weer up te daten. Echt!

Ha det bra

  • 15 April 2013 - 12:24

    Sanne Hekman:

    Je moet op "ga naar het overzicht" klikken als je alle 29 foto's wilt zien. Wel doen hé!

  • 15 April 2013 - 12:57

    Bas Hekman:

    Bewaar je nog zo'n eigen gemaakt biertje voor me. Of het nu lekker is of niet, ik ben toch nog benieuwt. Moet wel eerlijk zeggen dat het er daar nu echt nog winters uitziet. Ziet er goed uit en wat een photoshop skills ;)

  • 15 April 2013 - 14:04

    Annemarie:

    Hee sann,

    Wat leuk om weer eens verhaal van je te lezen !
    Super mooie fotos zeg.
    En ben benieuwd of de biertjesvook smaken, laat het me weten

    Tot snel

    Xx

  • 15 April 2013 - 21:16

    Agnes:

    Hé Sanne, mooi verhaal en prachtige foto's!!!!! Wat heb je weer leuke dingen gedaan zeg.
    Leuke vakantie week gehad met Pasen?( hoe is/was het met Dré?) En daarna een heerlijke skivakantie...Heerlijk! En ik las dat je nog één trip hebt te gaan....? Ga er van genieten want mei komt
    al aardig in zicht..........!!!!!!!!!!!! Heel veel plezier en geniet van je zelfgemaakte pilsje.
    Lieve groetjes van agnes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 16672

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: