Back on Be-A-Utifull Lifjell - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Back on Be-A-Utifull Lifjell - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Back on Be-A-Utifull Lifjell

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Maart 2013 | Noorwegen, Notodden

Oke, week 10 was dus de week dat het ons niet zo mee zat qua trips. Maar ook de week van de Wie is de Mol ontknoping (ik zat er gigantisch naast) en het kijken van Harry Potter. Week 11 halen we onze studytrip dus in op Lifjell. we gaan maar voor 4 daagjes, en eerlijk gezegd ben ik daar niet zo heel rouwig om.

Maandag 11 augustus proppen we ons met z"n vijven in een franse stationwagen, zonder dakdrager passen alle backpacks en skis er toch in. Een behoorlijke prestatie. We beginnen op de grote parkeerplaats van berggebied Lifjell: Jønnbu. Aangezien Lifjell steeds touristischer wordt zijn er voldoende gemarkeerde skitrails door Lifjell heen, dus vinden we zonder veel moeite de trail die ons naar Smålholmen moet leiden waar het hutje staat waar we willen overnachten. Dit is een vissersmanhut, die het gehele jaar zonder sleutel open is, in de winter moet je hem alleen wel eerst uitgraven. Gelukkig wisten we dat mensen voor ons al gebruik gemaakt hadden van de cabin, dus als het goed is hoefde we niet zoveel te scheppen. En nee hoor, de deur ging bijna met gemak open. Het is een behoorlijk knusse cabin voor 4 personen en ik slaap dan ook veel te warm. Met een slaapzak die een comfort temperatuur heeft van min 7 is het in de cabin waar het ongeveer minus 1 graden is, veel te warm voor me. Alle wol gaat uit en ik rits zelfs mn slaapzak een stuk open.

Dag twee (het is nog steeds prachtig stralend weer, fris maar zonnig), vertrekken we richting top Jøronnatten. De top is 1275 meter hoog, maar de omstandigheden zijn erg ijzig. Dus lopen we het merendeel omhoog, met de skis in de backpack. Het is super windering op de top, dus blijven we niet al te lang en vervolgens we onze route naar onze kampeerplek aan het store Tjorbjutjørni (een meer). Omdat het aan een meer is, is het dus een behoorlijke openvlakte, het is dan ook erg winderig. En het buiten koken is daarom neit meer zo aangenaam. Mijn schoenen bevroren al toen ik ze nog aan had, en dan is de lol er wel snel vanaf. Dus snel onze slaapzak in.

Dag drie is helaas nog steeds erg windering (en dus koud), maar tegen de middag komt het zonnetje er weer door. We nemen geen bestaande trail en crossen door het prachtige witte landschap. We gaan door de vallei langs Troganatten en komen uiteindelijk aan bij Røksbu na een afdaling van totaal zo#n 600 meter. We kamperen langs de weg, die nu niet in gebruik is door de hoeveelheid sneeuw. Ik grap nog dat er vast geen verkeer langs komt, maar nee hoor. Binnen een uur zijn toch zeker 8 skieers ons gepasseerd, die ons toch iewat raar aankijken dat we onze tent daar opgezet hebben.

Dag 4 is het nogmaals 500 meter naar beneden richting Bø, we willen proberen zover mogelijk terug te skiën door de velden. Maar, zoals ik al eerder zei, de condities zijn nogal ijzig + dus ik ga een aantal keer flink onderuit en ik presteer het zelfs om tijdens het vallen mezelf tegen mijn neus te slaan. Vanaf daar besluit ik maar verder te lopen. We hebben lunch bij Bø museum en zijn om 1 uur al terug in Breisås. Na een douche besluit ik dat ik ook nog voldoende energie over heb om s'avonds nog even naar de Bull Inn te gaan, waar live muziek speelt in verband met het Ierse st. Patricks Day. Het is super muziek! En erg gezellig. Er betaald nog een gare Noor voor mijn Guiness, waar ik natuurlijk geen nee tegen zeg.

Zaterdag neemt Johannes me mee naar het Rode Kruis (een helse toch qua sneeuw, er moeten sneeuwkettingen aan te pas komen, om het Lifjell bergweggetje op te komen), wat me een beetje deed denken aan een reguliere stamavond bij scouting Azoelen: Koffie en bankhangen. We mogen blijven eten en daarna ga ik door naar Kroa. Ik mag de avond bartenderen en de bekende Noorse band Helbillies spelen. Ja country. Echt zo niet mijn ding. Maar het is nog enigszinds aan te horen en er is veel lokaal folk omdat het voor de studenten een beetje aan de prijzige kant was. Daarom is het werken erg leuk en zijn we dan ook echt fulltime druk tussen 9 en half 3. We zitten nog lang na want er is overdatum bier dat op moet en tja daar wil ik natuurlijk wel bij helpen. Kwart over vijf lig ik dan toch eindelijk in mijn bedje.

Maandag avond doe ik cake en koffie bij de verjaardag van de Sloveense Maira in Breisås en drink ik een wijntje en speel ik een vaag Hi Ha Ho drankspelletje op de verjaardag van de Noorse Katrine in Grivi. Erg gezellig om terug te zijn in Grivi en bij te kletsen met alle mensen daar. Progressie: ik was niet meer nerveus om naar een groep Noren te gaan, en ik was neit meer bang dat ik als buitenlander alleen huilend in een hoekje zou eindigen. Het was dan ook super gezellig en tegen middernacht besloten we om richting wijnavond te gaan in lokale kroeg Nabo. Daar kom ik ook alle internationale studenten weer tegen en het is nog lang reuze gezellig.

Wordt er ook nog serieus gewerkt na al deze feestjes? Yes. Dinsdag staat er weer Noorse les op het programma en begin ik met solliciteren. Zucht, terug naar de realiteit. Hierbij dus ook de oproep, mocht je nog een leuke marketing, sales, analyse of controlling functie weten: ik hou me aanbevolen!

Woensdag avond is er ¨Dugnad¨ te Kroa, een soort klusjes en schoonmaak avond. Je weet wel, meestal doe je dat ook eens per jaar bij je lokale vereniging. Echter, als we bij scouting een klussen' of schoonmaakdag hebben beginnen we om sochtends 9 en eindigen we savonds 9. Hier hoefde ik pas om 6 uur aanwezig te zijn, en waren we om 8 uur al klaar. Ik ehb een beetje bekers en glazen gesorteerd zodat de kast weer overzichtelijk is, en 5 jaar over datum oude sinaasappelsap weggegooit. Om 8 uur gingen we gezamenlijk pasta eten en daarna was er nog een drankje, niet echt heel inspannend dus. Wel gezellig weder.

Donderdag ben ik druk voor mijn midterm Noors: Ik moet een kranten artikel schrijven aan de hand van intervieuws met Noren. Ik ben zeer benieuwd naar mijn cijfer, aangezien Google Translate mijn inspiratiebron was. Amber en Meg uit USA krijgen beide familie over, dus verschijnen we met een groep internationale studenten als ontvangscomitee op Bø treinstation. We dragen keurig de spullen van de oudere mensjes naar boven. Savonds wordt er nog regenwormen gespeeld.

Vrijdag gaan we lunchen met de hele Amerikaanse club en aldaar besluiten we dat we wel kunnen koken voor ze. Dus spreken we af bij de supermarkt om 5 uur en koken we uiteindelijk Spaghetti cabonara. Jum.

Het weekend verder is rustig, alle Noren zijn ut på tur in de bergen of richting huis voor de paasvakantie. Ja ik heb paasvakantie tot en met twee april. Lekker rustig dus. Gisteravond heb ik dan toch eindelijk de Hobbit gezien, en ja ik vind dat die toch net zoveel credits verdient als Lord of the Rings en vanvond staat er Risk op het programma.

Wat er er in mijn vakantie voornamelijk op het programma staat is het schrijven van mijn portfolio voor Outdoorlife en woensdag ga ik richting Larvik om een vriend daar op te zoeken.

Prettig pasen, voorzichtig zijn met alle paasvuren en niet teveel eieren eten!

Dikke kus en Ha det bra
Sanne

  • 24 Maart 2013 - 13:57

    Annemarie:

    Hee Sanne,

    Lang niet gesproken zeg, binnen kort weer skypen oke !

    Leuk verhaal weer, feest naar feest lees ik alleen maar.
    Maar ik wens je woensdag heel veel plezier ;) doe hem de groetjes.

    Veel plezier en een fijne vakantie Sann.

    xx mis je

  • 24 Maart 2013 - 14:56

    Agnes:

    Hey Sanne, Nou dat was je laatste trip volgens mij,jammer? Ach skieën kun je daar altijd wel toch,da's nog leuker ook.En wat een feestjes........ja het studentenleven hé?! Volgens mij beheers je het noors al wel aardig goed. En prachtige foto's weer............erg jaloers!
    Nu heerlijk vakantie,ga er van genieten, doe leuke dingen,lekker eten (eieren) en veel plezier woensdag!!!
    En verder heel veel succes met het solliciteren, (ja het harde leven weer) ik hou m'n ogen open voor vacatures. Een hele fijne,gezellige Paasvakantie,lieve groet Agnes XX

  • 26 Maart 2013 - 18:31

    Bas & Nadieh :

    Fijn pasen Sanne alvast ;) Een leuk verhaal, nog een hele gezellige tijd, en misschien nog tot snel
    d

  • 05 April 2013 - 12:11

    Mama:

    wel erg laat met mijn reactie maar ik moet zeggen dat "bergje Lillefjel" ook prachtig is! Dit jaar ga je nooit vergeten,straks een mooi fotoboek maken van de prachtige reisverslagen en foto`s. Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 16661

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: