Back to the 80'ies - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Back to the 80'ies - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Back to the 80'ies

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Januari 2013 | Noorwegen, Notodden

Een betere week! Maandag begon rustig, we hebben ons tripplan definitief gemaakt en hebben vast alle spullen klaar gelegd. Zoals de zeilen waar we onder slapen en de potten om te koken. Maandag avond stond uiteraard winenight op het programma, dus vertrokken we weder bergafwaards richting de zeer gewaardeerde kroeg Nabo.

Dinsdag stond er weer skiën op het programma, maar ik had de noot gemist dat we in Breisas zouden verzamelen (dat is de parkeerplaats achter m'n huis waar het bos begint), dus ik liep al naar beneden richting school toen ik m'n leraar in de auto tegen kwam. Die bood me een lift aan en zo was ik toch nog optijd boven. Ik had me mentaal niet helemaal voorbereid op een 'echte' trip door het bos, skiën in tracks achter de school is toch anders. Daar gingen we dan, maar het was ijzig en het eerste uur was alleen maar berg opwaarts, daar wordt je niet blij van. Ik had weinig grip en kwam daardoor niet echt hard vooruit, erg frustrerend. Tot m'n leraar met de oplossing kwam: dikke laag wax. Mijn andere lerares Tone heeft me geleerd 2 of 3 dunne laagjes aan te brengen en deze goed uit te smeren, volgens outdoor leraar Simen onzin. Bij ijs gewoon dikke laag erop en niet uitsmeren. Dat deed wonderen en ik kon de berg weer op. Eenmaal boven kom je uit bij een paar meren, die nu uiteraard niet meer te zien waren, en daar deden we een lesje orientatie. Daarna hebben gezocht naar een geschikte plek in de zon om van een broodje en kampvuurtje te genieten. Erg gezellig. We hebben nog kort een lesje spoorzoeken gedaan en hebben sporen gevonden van een muis, vos en haas. Erg leuk om te leren dat je aan de sporen kunt zien of een beest hard of zacht loopt, en of het beest achter na gezeten wordt en bang is.
Toen kwam het minder leuke gedeelte, bergafwaarts. Nu kan ik best een pizzapunt maken, maar om de één of andere reden wou het me niet goed lukken. Het was ijzig, er zaten grote gaten in de sneeuw, en je komt de hele tijd in oude skitracks terecht. Geen succes dus. Ik was echt enorm gefrustreerd (het was meer dan een uur weer naar beneden) en na een hele tijd ploeteren en vallen was ik er dan ook meer dan zat van. Het vervelende was dat ik een paar keer flink voor overgevallen was, lekker met m'n knietjes op het ijs. Dus om de een of andere reden werd ik ook een beetje bangig, wat natuurlijk niet echt verstandig is. Ik was er helemaal klaar mee, heb m'n ski"s uitgetrokken en heb de laatste kilometer terug gelopen. Opgegeven. Failure. Ik hoorde pa in m'n achterhoofd "een hekman geeft nooit op".. maar ik heb het toch gedaan. Oefenen, dat is de enige remedi. Na een douche had ik om 4 uur s'middags nog Noorse les tot 6 uur. Een pittige lange dag dus.
Ik vond dan ook dat ik wel wat ontspanning verdient had en heb heerlijk in de sauna gezeten s'avonds. Even buiten afkoelen op de veranda in m'n bikinitje en Nienke's prachtige Balinese Sarong, snel koud douchen en dan hup weer een volgend rondje zweten.

Woensdag kregen we een lezing over het herkennen van lawine gevaar. Daarna werd de les vervolgd met hoe je iemand uit een lawine moet redden. Hoop toch niet dat ik dat ooit real life hoef te doen.
s'avonds was er voor de Internationale studenten een soort van broodmaaltijd georganiseerd hier in het gemeenschappelijke huis in Breisas en daarna hebben we spelletjes gespeeld. We hebben een rondje hints gedaan en daarna een potje geriskt :).

Donderdag, wederom skiën - maar op en piste. Ik blij. Er lag nog steeds geen verse nieuwe sneeuw, maar de piste was in iedergeval geprepareerd. Dus geen gare bospaden van ijs met gaten erin. We zijn met auto's omhoog gereden en vertrokken met een temperatuur van -22 graden in Bo, eenmaal boven op Lifjell (meer in de zon) was het "maar" -13. Het was de hele afgelopen week dat ik ziek was en deze halve week vaak richting de -20 graden. Dat heeft er kennelijk mee te maken dat de kou in het dal blijft hangen. Beetje fris, maar wel lekker. In een legging naar school is dan ook een hele ervaring. De eerste 10 minuten is bergafwaarts lopen, dat gaat nog wel, maar daarna verdwijnt gewoon het gevoel in je benen en moet je vervolgens de eerste les naast een verwarming zitten om weer op temperatuur te komen. Ok, terug naar het skiën. We gingen de piste op met onze crosscountry ski's (dus nog steeds losse hakken!) om technieken beter te leren zoals remmen, bochtjes maken en een start met de Telemark techniek. De lift is alleen in het weekend in werking, dus heb ik nu enorm gespierde billen van het omhoog lopen met ski's aan in een vissegraat.
Maar, we moesten ook zonder stokken. Nu ski ik normaal nooit zonder stokken, maar het is wel een goede manier om met je evenwicht te werken en fatsoenlijk leren bochtjes te maken. Ouders, jullie hadden me beter moeten leren skién! Het was een leuke dag en ik heb me vooral gefocused op het beheersen van die stomme ski's, dat ze ook daadwerkelijk doen wat ik wil. Ik ben dan ook niet begonnen aan Telemarken, maar heb vrolijke de hele ochtend bochtjes gedraait. Telemark skién is een bepaalde techniek waarbij je heel diep door je benen gaat en niet paralel ski'd maar de ski die richting het dal wijst is verder naar voren. Het zag er erg moeilijk uit. We hebben heerlijk geluncht in het zonnetje boven op de berg met prachtig uitzicht over Bo en omstreken en om 1 uur gingen we weer terug. Moe maar voldaan. Ik was een stuk blijer dan Dinsdag. Wederom stond om 4 uur weer Noorse les op het programma, dus was er tijd om nog even snel thuis te douchen. Donderdagavond moest ik natuurlijk Wie is de Mol kijken. Ik begrijp totaal niet waarom Tim zonder pardon zo weer in het spel zat. Die spelers moeten eens leren nadenken!

Vrijdag stond er iets leuks op het programma, iets wat in m'n straatje ligt :) De friluftsliv studenten (die dus gemiddeld 3 keer per week ski les krijgen), mochten les geven aan de andere internationale studenten die het vak "the individuals, in wintertime" volgens (skiën 1 keer per week). Dus het scouting akela gevoel komt natuurlijk direct in me naar boven, want uitleggen, leidinggeven en motiveren dat vind ik wel leuk. En ook het organiseren van de spelletjes vond ik erg leuk om te doen. Ik werd benoemd tot teamleider en hoefde dus bijna niet mee te doen met de spelletjes, maar mocht toezicht houden en foto's maken. Topdag. We zijn begonnen met een warming up door tikkertje te spelen met 1 ski aan. Altijd een succes. Daarna hebben we nog een soort earobics gedaan op ski's, dat was erg leuk om te zien. We ehbben een hindernis parcours opgebouwd die iedereen in teams op tijd moest doen, en de tweede ronde moesten ze geblindoekt. Hilarisch :) Vooral ook omdat er natuurlijk communicatie problemen ontstaan omdat niet iedereen engels als eerste taal heeft. Ik heb me bescheurd van het lachen, ik zal proberen een filmpje te uploaden. Daarna hebben we nog estafette's gedaan, met onzinnige combinaties. De een moest gehurkt op de ski's aan zitten, terwijl de ander drukt; skién met één stok tussen je benen; twee voeten op één ski en dan met je stokken je vooruit duwen; twee personen op één paar ski's.. het was erg leuk! We zijn geeindigd met voetbal op één ski. Iedereen vond het een leuke dag en we kregen complimenten voor de leuke manier waarop we de dag in elkaar hadden gedraaid. De leraar deed ook mee en kon nog lachen aan het eind :).

Vrijdag avond hebben we maar weer een potje geriskt, maar ik word er nog niet beter in. Ik ben bijna afgeslacht, maar toen won iemand anders dus ik heb wel tot het einde door kunnen spelen.

Zaterdag hadden we het fantastische idee om met wat internationale studenten te gaan skién. Zo gezegd, zo gedaan. En het was prachtig. Het had s'nachts gesneeuwd en het sneeuwde nog steeds toen we weg gingen. We zijn begonnen hier achter op de parkeerplaats in Breisas, een stukje door eht bos en dan door de velden naar beneden richting school, daar zijn we de tracks in gegaan, weer omhoog het bos in, toen een stukje offtrack door het bos, en weer terug. Echt super. En omdat er verse sneeuw was, waren de bospaden een stuk minder eng. Je hebt op verse sneeuw veel meer grip en bergafwaarts remt het af. Ik was een gelukkig mens.

Daarna ben ik met Richelle m'n Canadese klasgenote nog even het dorp ingeweest om te shoppen voor de komende trip. Ik heb warme wollen handschoenen aangeschaft, soort wolllen zolen voor in je schoenen, brandstof voor m'n brander en heerlijk instant voedsel. Jum, aardappelpuree als middag eten. Dat vult wel.

Zaterdag avond was de 80'ies party in Kroa. Berucht feest waar half Bo naar toe gaat. Dus gingen we op weg naar studentenhuis Gullbring voor de preparty. Iedereen ahd zich lekker fout opgedost: schreeuwerige make -up, getoupeerde kapsels en een hoop foute leggings, been warmers en hoofdbanden. Het was een mieterse fuif.

Vandaag meot ik dus alle spullen klaarmaken voor de trip van volgende week: 5 dagen het bos in op ski's. Benieuwd of m'n slaapzak warm genoeg is en of ik het 5 dagen skiën vol ga houden. Het aantal kilometer per dag is prima te doen dus daar ben ik nog niet zo heel bang voor, de koude nachten wel. Nu ben ik bezig om groentes te drogen, voor door de pasta. Zodat ze 1 minder wegen, en 2 al voorgesneden zijn. Echt alles bevriest, dus ook groentes dus je kunt ze beter vooral al snijden, midden op de trip is dat met koude vingers niet te doen. Water bevriest ook, dus het warm houden van je gewone water drinkfles is nog een hele karwei. Eén sok er omheen is niet voldoende. Ook het drinken van ijswater is niet altijd een pretje tijdens een tocht - brainfreeze. Ik ben benieuwd of we de hele week sneeuw moeten koken, of dat we ook nog stromend water tegen komen.

Ik hoop dat jullie ook genoten hebben van het ijs en koude weer :)

Dikke kus! Vi ses

  • 27 Januari 2013 - 17:07

    Sanne Hekman:

    Oja, het sneeuwt nog steeds! Al twee dagen is het onafgebroken wit. Echt super :D Daar wordt je toch blij van.

  • 27 Januari 2013 - 21:17

    Angelique:

    Zoals ik op Facebook zou zeggen:
    VIND IK LEUK!

  • 28 Januari 2013 - 10:51

    Annemarie:

    Hee sann,

    Wat een leuk verhaal haha heb wel paar x moeten lachen jij en skieen haha
    Ben heel benieuwd hoe je je voelt na deze trip
    Goodluck!

    Xxxx annemarie

  • 28 Januari 2013 - 11:02

    Mama:

    Sanne complimentjes dat je met regelmaat een verslag schrijft,erg leuk om te lezen en ja...soms zit het tegen maar dat hoort er ook bij. Ben erg benieuwd hoe deze week verloopt...we horen het . Lieve groetjes

  • 28 Januari 2013 - 17:00

    Agnes:

    Hey Sanne, leuk verhaal!!!! Je hebt het niet altijd makkelijk geloof ik.......maar petje af hoor!!!!
    Het mag soms tegen zitten, als het plezier maar overheerst!!!En ik lees dat je in véél dingen wél goed bent!!!
    Ben benieuwd hoe het je deze week vergaat en naar je verhaal.
    Veel succes en plezier!!!!! Kus Agnes

  • 02 Februari 2013 - 19:57

    H.hekman:

    hoi sanne

    even een berichtje van je schaatsende oompje, van was heb ik weinig verstand , maar ik weet wel net als met schaatsen dat het erg belangrijk is dat je achter op de skis staat, je kontje diep naar beneden, dit kun je op het droge oefenen , je krijgt er enorme sterke bovenbeenspieren van
    veel succes de volgende week


    tante sien en ome dieksie (kus)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 16673

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: