Why are pirates called pirates? Cause they Arrrrh! - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu Why are pirates called pirates? Cause they Arrrrh! - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

Why are pirates called pirates? Cause they Arrrrh!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 November 2012 | Noorwegen, Notodden

Wederom een niet zo lange update. Het niet op trip gaan levert toch wel heel gewone weekies ;). Geen verhalen meer over prachtige routes langs beekjes, bevroren watervalletjes of lagen sneeuw - nee gewoon school. Het is hier nu ook echt herfstachtig, het miezert zo af en toe en het is vaak mistig. Geen sneeuw meer hier in het dal dus.

Maandag heb ik weer ecophilosophy. We moeten bezig voor ons groepwerk. Ik zit in de groep "voluntairy simplicity", dus schrijven we over mensen die vrijwillig leven met minder. Dat betekend niet alleen consuminderen, meer duurzame kleding en hergebruik daarvan, maar dat kan ook in het extreme: huizen uit gerecycled materiaal, of zelf voorzienend zijn in energie en bijvoorbeeld voedsel. Werkend bij Future-Home heb ik al eens research gedaan naar Earth Ships (huizen van autobanden/ flessen /zand /hergebruikt hout) die zo passief mogelijk zijn in gebruik en opwekking van energie. Dus daar ga ik nu ook een stuk over schrijven. Wordt nog een interessante presentatie.
Maandag avond is er uiteraard weer Wijn avond, die traditie kan ik niet missen.

Dinsdag staat er Noorse les op het programma, omdat ik én basic én intermediate volg heb ik van 3.15 tot 18.00 Noors. Dat is soms toch wel veel, 3 uur dezelfde les. Al die grammatica is toch lastiger dan ik dacht.

Woensdag ben ik vrij en ga ik hard aan de studie voor mijn portfolio voor outdoor, al die reflecties en feedback is nog een heel schrijfwerkje. Ook doe ik open sollicitaties de deur uit, fingers crossed dat er wat uit komt!
s'avonds is er een 'open avond' in Kroa, iedereen die dus muzikaal is of iets voor wil dragen kan dat nu doen. Het is knus, er staan banken en stoelen met tafels in de zaal. We horen Noorse poezie aan, toch lastig - want we krijgen de grap niet echt mee. Maar er speelt ook een bandje, en een meisje kruipt achter de piano met een dijk van een stem.

Wederom staat er donderdag Noors op het programma. We moeten verschillen opnoemen van 'vroeger' versus 'nu'. Dat nu iedereen mobiele telefoons heeft, een iPod en internet. Iemand begon over CD's en dat LP's uit zijn. Ja ho even! Niet bij Sanne dus. Dus ik heb in iedergeval in het Noors uit kunnen leggen dat ik nog steeds een LP speler heb, vinyl komt heus wel terug!

Vrijdag ben ik vrij en Auli ook, dus besluiten we tot een wandeling door Breisas, dat is het bos tegen de berg op aan de andere kant van de hoofdweg. Het is echt lekker dat je na 30 minuutjes al geen huis meer tegenkomt. De wandelpaden zijn er goed gemarkeerd, er zijn twee meertjes die nog steeds dichtgevroren zijn. Maar erop schaatsen, dat kan nog lang niet. S'avonds is er een feestje voor de internationale studenten in een ander studentenhuis, maar ik ben ook eindelijk uitgenodigd voor een feestje van de noorse outdoor studenten. Maar aangezien niemand van m'n klas daar heen gaat, en ik niet graag alleen naar een feestje ga waar ik neit zoveel mensen ken - besluit ik ook maar naar het andere feestje te gaan. Foute keuze, want het is een beetje saai. Dus loop ik alsnog halverwege de avond met twee klasgenoten richting het Noorse Outdoor feestje. Erg gezellig!

Zaterdag is een beetje zo'n aanmodder dagje. Eigenlijk moet ik heel veel doen: schoonmaken, huiswerk.. maar er komt weinig van. Ik kook voor mijn huisgenootjes echte hutspot! En ik moet zeggen, prima receptje! Nu is Hutspot natuurlijk ook niet zo heel moeilijk, maar hier verkopen ze natuurlijk geen hutspot groentje paketten. Dus ben ik een half uur bezig geweest met 1KG wortels in stukjes te snijden :). Mijn geheime ingredient was een beetje mosterd door de jus. Ook heb ik nog een havermoutappelkoek gebakken om van de restjes havermout af te komen.
Zaterdag avond werk ik weer als bartender in Kroa, er is die avond een piraten party, dus er zijn veel gestreeptje shirtjes en mannen die hun baard hebben laten staan. Ik lach me vooral rot om m'n iewat tipsy huisgenootjes op de dansvloer ;).

Vandaag - zondag - moet het schoonmaken er toch echt van komen en ga ik vanmiddag gezellig Risken met Johannes en een noor. Lekkere zondag dus :)

Ha det bra!

  • 12 November 2012 - 11:29

    Annemarie:

    Eigenlijk heb je zondag precies alles al verteld.
    Maar toch heb ik het even gelezen, mooie fotós hoor.
    Hoop stiekem dat we nog een x langs komen, kopje koffie drinken.
    Dan ga ik de buurt daar ook is even bekennen !

    Succes met je huiswerk deze week.

    Liefsx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 16677

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: