More snow, muhahahahahaha - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu More snow, muhahahahahaha - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

More snow, muhahahahahaha

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 November 2012 | Noorwegen, Notodden

Om de traditie voort te zetten dat ik op zondagavond mijn blog schrijf, en om jullie jaloers te maken met nog meer sneeuwfoto's - hierbij een korte update.
*poging 2 - ik heb ruzie met waarbenjij.nu, dat maar de helft van mijn upload heeft geplaatst... *

Donderdag hadden we evaluatie van onze studietrip, en dat ging er soms nogal persoonlijk aan toe. In een groep van 8 mensen kunnen er nooit 8 leiders zijn, en niet iedereen kan op dezelfde lijn zitten qua technical en softskills. Dus dat zorgt voor de nodige discussies en alle frustraties van de afgelopen weken komen naarvoren. Uiteraard ontvang ik als geboren leider, met mijn liefdadige karakter geen kritiek ;). De dag is té lang op school. Om 8.15 begint de eerste les, en dan duur het laatste vak (Noors) tot 18.15. Ik kan me dan ook amper nog focusses het laaste uur Noors en alle interessante presentaties over folksverhalen gaan aan me voorbij. Maar, hoogtepunt, ik heb wel een B+ gescoord voor mijn midterm examen Noors. Dus er is nog hoop dat ik de taal onder de knie ga krijgen.

Vrijdag krijgen we een lezing over wederom het hoe en wat over 'Friliuftsliv'. We praten hier al weken over en ik heb het gevoel dat we in herhaling vallen - maar toch weten ze af en toe weer een andere kant te belichten. Vandaag meer over de historie. Henrik Ibsen is de eerste Noor die het woord rond 1800 iets gebruikt in zijn teksten. Geweldig.
Vrijdagavond moet ik aan de bak. In Kroa is er een brandoefening en ik sta achter de bar die avond. Netjes deel ik veiligheidsvestjes uit aan alle vrijwilligers en binnen 3 minuten staat iedereen buiten. Dat was ook niet zo moeilijk, er waren maar 30 bezoekers (aangezien er in een andere kroeg een jazzavond was). Desondanks blijft iedereen wel hangen en lig dus alsnog pas na 3'en in m'n bedje.

Zaterdag ochtend sta ik vroeg op, want we gaan Lifjell op! Auli's broer is voor een weekend in Noorwegen, met auto! Daar maken we dus direct gebruik van, dus vertrekken we met Viktoria, Auli, Broer van, Vriendin van Broer en ik in de huurauto richting de Parkeerplaats, 15 minuutjes omhoog van Bo centrum. En wat een verschil! Er ligt een hoop sneeuw, een beetje meer dan verwacht. Ik had verwacht dat het begin van de trail nog wel zichtbaar zou zijn, maar ik kan het begin van onze route niet eens vinden omdat eht ondergesneeuwd is! Navraag bij een local in z'n hytte leid ons in de goede richting. Gelukkig is de track ook op bomen gemarkeerd, dus zodoende weten we af en toe dat we nog goed zitten. De trail is zo te zien al even niet gebruikt, want ik stap door 40 centimeter verse sneeuw. Fantastisch, maar wel vermoeiend. Eenmaal boven boomlijn kunnen we geen roodstipje meer ontdekken dat ons de goede kant op moet leiden, en omdat ons zicht totaal weg is (het ging harder sneeuwen en het is mistig), besluiten we weer terug te keren. Natuurlijk niet na een goed sneeuwballen gevecht en het maken van sneeuwengeltjes. Ik ben natuurlijk helemaal in m'n sas, zoveel sneeuw is en blijft gaaf!

Na een douche zijn we weer op temperatuur en kunnen we beginnen met de voorbereidingen van ons feestje die avond (voorbereiding = warme choco met mintvodka, jum! - smaakt naar after eight koekjes). We hebben toestemming om de gezamenlijke woonkamer te gebruiken voor een feestje, en daar heb ik een wurgcontract voor getekend waarin staat dat ik verantwoordelijk ben voor wanneer er iets kapot gaat. Maar gelukkig gedraagt iedereen zich netjes en gebeurt er niets geks. Er zijn voornamelijk veel internationale studenten, merendeel van de friluftsliv klas en dat is erg gezellig :).

Mijn zondag ochtend bestond dan ook uit het opruimen van de troep. Viktoria heeft me gelukkig geholpen en de vloer is weer brandschoon, op een kauwgompje na dat nu vastgeplakt is. We hebben ook zo'n 100 NOK aan statiegeld verzameld denk ik, haha.
Vanavond kijken we 'The Watch" en dan begint weer een gewoon schoolweekie.

Ik vind het wel jammer dat ik het hele sinterklaas gebeuren moet missen. Ik heb hier wel pepernoten in de kast, maar dat kan toch niet op tegen het zetten van m'n schoen. Doe de beste man en z'n pieten de groetjes wanneer hij in het land is!

Dikke kus en bekijken die heerlijke sneeuwfoto's maar eens goed!
Ha det bra.

  • 05 November 2012 - 10:43

    Bas:

    Nice, wanneer begint de wintersport daar een keer? Wij hebben hier in het natte Nederland ook bijna sneeuw, maar die hebben alleen nog een iets andere structuur zolang de temperatuur hier rond de zes graden zit. Met andere woorden, de lucht is hier grijs :( Have fun x

  • 05 November 2012 - 21:03

    Agnes Poppe:

    Leuk zo'n tocht door de sneeuw., moet je vaker doen... Wie is die jongeman naast jou op de foto?
    Prachtige sneeuwfoto's......helaas bij ons nog niet. Succes op school en naar het zoeken van een baantje!!! Doei xxx

  • 08 November 2012 - 11:24

    Annemarie:

    Pff jaloers hoor, mooie fotos van de sneeuw !
    Dat hebben wij hier dan weer niet.
    En we skypen gewoon ff op pakjesavond, mischien heeft die lieve sint ook nog een pakje voor jou mee genomen uit het verre en warme spanje

    Maar doe hennig an!
    spreek je snelx


    liefs

  • 10 November 2012 - 20:24

    Marja Poppe:

    heey nicht Sanne,

  • 10 November 2012 - 20:38

    Marja Poppe:

    hoi,
    Wat heerlijk al die sneeuwpret in het mooie Nooerwegen.
    Het is 10 nov , vanavond is het hier Sint Maarten, dus de deurbel ging met zingende kinderen.
    Wat goed dat het noors je goed afgaat.
    Heb je al een mooie Viking ontmoet?
    nou geniet nog FF van het vrije leven.
    liefs marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 16663

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: