I finally found my Viking - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu I finally found my Viking - Reisverslag uit Notodden, Noorwegen van Sanne Hekman - WaarBenJij.nu

I finally found my Viking

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Oktober 2012 | Noorwegen, Notodden

Een herfst in Noorwegen is echt prachtig – tenminste, hier in Telemark dan. Alle bomen kleuren geel en oranje en je herfst, heerlijk! De week begint goed, ecophilosophy. Was ik eerst nog enthousiast over dit vak, nu zwak ik een beetje af. Ik volg de beste man niet altijd, omdat hij nog van de hak op de tak verteld. Plus, ik begrijp nog steeds niet hoe ik een boom in meerde dimensies moet bekijken, laat staan een gesprek met de boom aangaan. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe mijn thesis voor dit vak er uit gaat zien, ik ben of heel sterke koffie nodig – of een wijntje om dit vak tot een succes te maken.

In de volgende klas evalueren we vervolgens onze zeiltrip in het kort, en daarna krijgen we uitleg over leiderschap in de outdoors. Uiteraard volgt er een discussie over man vs. Vrouw, want het merendeel van alle touristenleiders, sportbegeleiders en outdoorleraren is man. Vrouwen in de natuur worden vaak passief gepubliceerd in magazines, denk aan warme chocomelk drinken bij een waterval – daarin tegen worden mannen meestal actief neergezet  denk raftend in een wilde rivier. Claudia en ik benoemen onszelf tot Superwomen – wij zijn uiteraard geboren leiders.
Maandag avond is het wederom tijd voor WineNight in lokale kroeg Nabo. Blijft een gezellig avond om van een wijntje te genieten. De avond is erg knus en ik ben blij dat ik de ochtend erna uit kan slapen.

Dinsdag bak ik heel actief met Auli een taart (tenminste een poging tot), omdat één van de jongens hier jarig is. Ik was alleen vergeten te vragen of hij wel thuis was – niet dus. Daar zaten we dan met onze goede bedoelingen. De chocoladetaart was meer chocoladebrood omdat we teveel bloem hadden gebruikt, en ook de structuur was wel erg knapperig. De chocoladetopping is tenminste erg lekker en de fleurt onze wannabe-taart een beetje op. We besluiten daarop maar een feestje te houden zonder de jarige, zonde van de moeite.

Vrijdag staat er een dag trip op het programma. Voor we vertrekken volgt een korte les over dat kinderen en de wereld in het algemeen een tekort heeft aan het bezoeken van natuur. Met andere woorden, als we allemaal eens een beetje meer tijd zouden nemen om tot rust te komen in de natuur, even ons hoofd leeg maken, dan zou de wereld er heel anders uitzien. Ja, zelfs in Noorwegen zijn er kinderen die teveel tijd doorbrengen achter hun computer. Waar de Noren de dikke Amerikanen vroeger uitlachten omdat mensen daar gestrest zijn, en meer tijd zittend doorbrengen dan actief – merkt nu ook het meest welvarende en gelukkigste land van de wereld dat de wachtrijen voor de psycholoog langer en langer worden. Het buitenleven moet weer terug komen op de agenda van de overheid, en ook scholen hebben hier hun aandeel in. Zouden we in Nederland ook eens moeten proberen, verplicht één dag in de week een volledige dag buiten “Learning by doing”. En nee, ik vind dat zwemles in het buitenbad daar niet onder mag vallen.

We vertrekken met de outdoorklas naar Bryggefjell. Een gebergte vlak naast Bø, om te laten zien hoe makkelijk het is om ‘even’ de natuur in te gaan. En niets in minder waar, na een korte rit van 10 minuten stappen we uit om onze tocht per voet te vervolgen. De ondergrond is erg rotsig en we hebben een koude dag uitgezocht: tot 1 uur s’middags blijft het onder nulpunt. Brrr. Al het water op de rotsen is bevroren en onze route is dan ook behoorlijk glad en slipperig. Ondanks bewolking hebben we een schitterend uitzicht over ons dorpje. We eten wat op de top en schrijven HIT (Hogskolen i Telemark) in stenen op de rotsen, zodat iedereen weet dat wij er geweest zijn. De hike is voornamelijk ontspannend en we hebben veel lol.
Vrijdag avond is er HipHop in Kroa, omdat ik niets beters te doen heb, en de entree gratis is – vertrek ik met Claudia en Jenni naar het popfront. Het is verschrikkelijk. Ik heb al niets met HipHop, laat staan Noorstalige. We zijn dan ook optijd weer thuis, maar dat mag ook wel, want de volgende ochtend moeten we er optijd uit.

Zaterdag staat er een trip naar Kragerø op de agenda. Dit is een door school georganiseerde fieldtrip, voor het vak Coastal Maritime. Aangezien er plek zat was in de bus, kon je je ook inschrijven als je dat vak niet volgde. Zodoen besluiten Claudia, Auli en ik ons in te schrijven. De bus vertrek om 8.15 vanaf het station. We passeren Lunde en het telemark kanaal en onderweg zien we verscheidene jagers met geweer: het jachtseizoen op de eland is geopend. We beginnen in het maritiem museum en horen alles over hoe de Noren hun geld verdienden met de export van ijs, voordat ze de olie gevonden hadden. Nu zul je denken ijs?! Ja, voordat de koelkast er was, werd etenswaren gekoeld met ijs. Een hele hoop. Daarna lopen we over het erfgoed waar het museum staat en leren we over hoe in 1800 de rijke noren er een zomerhuisje op na hielden. Heel ‘bescheiden’ geen behang aan de muur in hun hyttes. We komen aan bij een haventje alwaar onze ferry voor die dag klaar staat: we gaan naar eiland Jomfruland.
De boottocht is erg koud! Ik had het informatieve gedeelte gemist dat je warme kleding aan moest doen – alleen het regen gedeelte had ik begrepen. Daar sta ik dan in m’n legging, brrrr. Gelukkig kunnen we ook benedendeks zitten, maar daar kent men geen verwarming. Fleeceplaids brengen uitkomst. Eenmaal aangekomen op het eiland begeven we ons richting de vuurtoren en nemen we een boswandeling dat uitkomt op het strand. Heerlijk om even uit te waaien. In de vuurtoren vind ik dan toch eindelijk m’n viking, z’n arm is er alleen wel af – dat is toch jammer. Diezelfde ferry brengt ons weer naar vaste land en we gaan het centrum van Kragerø in voor een vissoep. In een fancy restaurant zijn de tafels al gedekt voor de 40 studenten en de vissoep is zelfbediening. Dit is wel even andere koek dan onze zelfgemaakte vissoep op de zeiltrip. Grote stukken zalm en garnalen lachen me tegemoet, daar hebben we dus zeker van genoten. We hebben nog een uurtje vrije tijd over voordat de bus ons weer terug brengt, dus duiken we een lokale kroeg in. En we zoeken wel de juiste uit. Het is nog maar 6 uur, maar de lokale 50+ bevolking heeft zich al menig uur aan de bar vermaakt en geniet lollend van het zoveelste biertje.
Het was een erg gezellige dag, ondanks dat het weer wat guur was. Ik zou dit dorpje graag nog eens weerzien in de zomer.

Zaterdag avond is het Oktoberfest in Kroa. Echt tippen aan de Duitsers kunnen ze niet, maar ze hebben toch hun best gedaan. Er zijn verschillende import biertjes te bestellen, en – lucky me- Grolsch staat vanavond ook op de kaart. Als echte Twentenaar moet je toch wat hé.

Zondag vieren we Auli’s verjaardag en bak ik daarvoor kaneelbollen, er is ook nog taart – conclusie ik heb genoeg dessert gehad . Ook hebben we vandaag gekeken of we een tripje naar de Lofoten en Noordkaap kunnen bekostigen, en zoals het er nu uitziet gaat dat lukken. De vraag is alleen wanneer, aangezien we met onze examens zitten in begin December. Dat lijkt me wel fantastisch. Het gaat ijzig koud worden en merendeel van de dag stik donker zijn, maar het wordt vast een hele ervaring.

Nog één weekje school en dan 10 dagen bevriezen in m’n tentje. Ik zie er nu al naar uit ;).

Snakkes!

  • 15 Oktober 2012 - 11:28

    Annemarie :

    jooo Zus !

    geen fan van de hip hop nee? je lijkt echt niet op mij he.
    Zo te lezen doe je aleen maar leuke dingen, ach waarom ook niet.
    Ik heb het wel met je te doen 10 dagen in een tent poeh..
    heel veel succes en veel plezier ! Geniet er van zus.


    liefs Annemarie

  • 15 Oktober 2012 - 14:20

    Jannie:

    Leuk Sanne mooie foto,s nog een weekje dan hoop ik op balie te zitten vind het spannend
    Geniet van je school daar Sanne
    groetjes

    Jannie S

  • 15 Oktober 2012 - 14:20

    Jannie:

    Leuk Sanne mooie foto,s nog een weekje dan hoop ik op balie te zitten vind het spannend
    Geniet van je school daar Sanne
    groetjes

    Jannie S

  • 15 Oktober 2012 - 14:35

    Bas:

    Leuk Zus ;) Heerlijk al dat buiten zijn en een beetje hiken met lekkere maaltijden aan het einde. Zagen mijn dagen er zo maar uit. Gelukkig kan ik straks aan een warme kop chocolademelk met slagroom terwijl het buiten keihard regent, met de gedachte dat jij 10 dagen in de wildernis moet rondstruinen en moet slapen in zo'n keikoud tentje. Aaargh... ben wel beetje jaloers. Have fun zussie :)

    PS: Ben nog steeds naar die meerdere dimensies van de boom.

  • 15 Oktober 2012 - 14:35

    Bas:

    Leuk Zus ;) Heerlijk al dat buiten zijn en een beetje hiken met lekkere maaltijden aan het einde. Zagen mijn dagen er zo maar uit. Gelukkig kan ik straks aan een warme kop chocolademelk met slagroom terwijl het buiten keihard regent, met de gedachte dat jij 10 dagen in de wildernis moet rondstruinen en moet slapen in zo'n keikoud tentje. Aaargh... ben wel beetje jaloers. Have fun zussie :)

    PS: Ben nog steeds naar die meerdere dimensies van de boom.

  • 15 Oktober 2012 - 14:35

    Bas:

    Leuk Zus ;) Heerlijk al dat buiten zijn en een beetje hiken met lekkere maaltijden aan het einde. Zagen mijn dagen er zo maar uit. Gelukkig kan ik straks aan een warme kop chocolademelk met slagroom terwijl het buiten keihard regent, met de gedachte dat jij 10 dagen in de wildernis moet rondstruinen en moet slapen in zo'n keikoud tentje. Aaargh... ben wel beetje jaloers. Have fun zussie :)

    PS: Ben nog steeds naar die meerdere dimensies van de boom.

  • 15 Oktober 2012 - 16:43

    Moeders:

    Geniet nog van deze week voordat je 10 dgn de "wildenis"weer in moet en alles wat je hebt geleerd in praktijk moet brengen!en als ik alles zo lees dan heb jij wel je hoofd wel leeg van alle buitenactiviteiten. Dag Sannie .en een dikke zoen.

  • 15 Oktober 2012 - 16:43

    Moeders:

    Geniet nog van deze week voordat je 10 dgn de "wildenis"weer in moet en alles wat je hebt geleerd in praktijk moet brengen!en als ik alles zo lees dan heb jij wel je hoofd wel leeg van alle buitenactiviteiten. Dag Sannie .en een dikke zoen.

  • 15 Oktober 2012 - 16:43

    Moeders:

    Geniet nog van deze week voordat je 10 dgn de "wildenis"weer in moet en alles wat je hebt geleerd in praktijk moet brengen!en als ik alles zo lees dan heb jij wel je hoofd wel leeg van alle buitenactiviteiten. Dag Sannie .en een dikke zoen.

  • 15 Oktober 2012 - 16:43

    Moeders:

    Geniet nog van deze week voordat je 10 dgn de "wildenis"weer in moet en alles wat je hebt geleerd in praktijk moet brengen!en als ik alles zo lees dan heb jij wel je hoofd wel leeg van alle buitenactiviteiten. Dag Sannie .en een dikke zoen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 16658

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2012 - 01 Januari 2013

Outdoor, Eco-philosophy & Norwegian Culture

01 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

Backpack USA

Landen bezocht: